Porsche lanceert revolutionaire 911 GTS met elektrokracht zonder stekker
Porsche heeft de 911 een facelift gegeven, waarbij de auto nu ook elektrokracht krijgt, maar zonder stekker en met meer vermogen. Al sinds de lancering van de huidige 992-generatie was al bekend dat er een hybride versie van zou komen, maar hoe die eruit zou zien, was een raadsel. Het nieuwe concept heet T-Hybrid en is exclusief voor de GTS-versie van de 911. De GTS wordt samen met de basis-Carrera gelanceerd, die nog steeds een 3.0 benzinemotor heeft, maar met iets meer vermogen.
De 911 GTS krijgt een grotere motor, namelijk een 3.6 liter zescilinder boxermotor in plaats van de eerdere 3.0. Dit leidt echter niet tot veel extra vermogen; de benzinemotor heeft 485 pk, en dat is slechts 5 pk meer dan de vorige GTS. De focus ligt echt op uitstoot en verbrandingsefficiëntie. Deze motor is gekoppeld aan een nieuwe achttraps PDK-versnellingsbak, waarin een elektromotor van 56 pk en 150 Nm is geïntegreerd. Het systeemvermogen bedraagt 541 pk met een koppel van 610 Nm.
De stroom voor de elektromotor wordt niet alleen door regeneratie opgewekt, maar ook door een generator in de turbo. De enkele turbo bevat een elektromotor/generator die de turbo snel laat reageren en stroom opwekt met de uitlaatgasenergie. Deze stroom wordt via de PDK-bak teruggeleverd aan de aandrijflijn en opgeslagen in een compacte 1.9 kWh li-ion accu in de neus. Deze weegt slechts 27 kilo.
Het doel van de nieuwe aandrijflijn is niet zuinigheid, maar prestaties en rijplezier. De auto is zuiniger dan voorheen, met een besparing van ongeveer 0,1 l/100 km en een verwachte CO2-reductie van 4 tot 6 gram. De GTS is echter wel veel sneller dan voorheen. Dankzij de elektroturbo is de maximale turbodruk binnen 0,8 seconden beschikbaar. De sprint van 0-100 km/h duurt nu slechts 3,0 seconden en de topsnelheid is 312 km/h. De auto accelereert in de eerste 2,5 seconden net zo snel als de huidige 911 Turbo S, wat indrukwekkend is aangezien de wagen achterwielaangedreven is.
De nieuwe 911 krijgt ook een digitale cockpit, waarbij de analoge toerenteller verdwijnt. De toerenteller komt digitaal terug en past zich aan de gekozen rijstand aan. De auto heeft nieuwe bumpers, aerodynamica en standaard matrix-ledverlichting. Het sportonderstel en de sportuitlaat zijn standaard op de GTS, en de bandenmaat achter is vergroot naar 315/30 R21.
De instapversie, de non-S Carrera, blijft bij een 3.0 zescilinder boxermotor met turbo’s van de voormalige GTS en de intercooler van de uitgaande 911 Turbo. Het vermogen stijgt naar 394 pk, en de auto sprint in 3,9 seconden naar 100 km/h. Er komen ook versies met handbak, maar Porsche heeft nog niet bekendgemaakt welke dat zullen zijn.
De hybride GTS is er ook met vierwielaandrijving en als Targa 4WD. Later volgt een 911 Turbo-versie met waarschijnlijk een hybride aandrijflijn met twee elektrische turbo’s. De GT-modellen zullen waarschijnlijk zo puur mogelijk blijven zolang de regels dat toestaan natuurlijk.
Porsche heeft al ervaring met hybrides, zoals de Panamera en Cayenne. Ook waren er sportwagens voor straat en circuit met hybride-techniek, zoals de 911 GT3 R Hybrid en de 918 Spyder. De 911 GT3 R Hybrid uit 2010 had elektromotoren op de vooras en een vliegwielgenerator. De 918 Spyder uit 2013 had een V8-motor en twee elektromotoren voor een systeemvermogen van 887 pk. De 919 Hybrid, de raceauto waarmee Porsche in 2014 terugkeerde naar Le Mans, had een V4-turbomotor en een elektromotor op de vooras, met stroom opgewekt door turbinewielen in het uitlaatkanaal. Deze technologie vormt de basis voor de aandrijflijn van de nieuwe 911 T-Hybrid 992.2.