Porsche lanceert revolutionaire 911 GTS met elektrokracht zonder stekker

Nieuws 29 mei 2024 3 minuten Robbie Janssen
Porsche
Porsche

Porsche heeft de 911 een facelift gegeven, waarbij de auto nu ook elektrokracht krijgt, maar zonder stekker en met meer vermogen. Al sinds de lancering van de huidige 992-generatie was al bekend dat er een hybride versie van zou komen, maar hoe die eruit zou zien, was een raadsel. Het nieuwe concept heet T-Hybrid en is exclusief voor de GTS-versie van de 911. De GTS wordt samen met de basis-Carrera gelanceerd, die nog steeds een 3.0 benzinemotor heeft, maar met iets meer vermogen.

De 911 GTS krijgt een grotere motor, namelijk een 3.6 liter zescilinder boxermotor in plaats van de eerdere 3.0. Dit leidt echter niet tot veel extra vermogen; de benzinemotor heeft 485 pk, en dat is slechts 5 pk meer dan de vorige GTS. De focus ligt echt op uitstoot en verbrandingsefficiëntie. Deze motor is gekoppeld aan een nieuwe achttraps PDK-versnellingsbak, waarin een elektromotor van 56 pk en 150 Nm is geïntegreerd. Het systeemvermogen bedraagt 541 pk met een koppel van 610 Nm.

De stroom voor de elektromotor wordt niet alleen door regeneratie opgewekt, maar ook door een generator in de turbo. De enkele turbo bevat een elektromotor/generator die de turbo snel laat reageren en stroom opwekt met de uitlaatgasenergie. Deze stroom wordt via de PDK-bak teruggeleverd aan de aandrijflijn en opgeslagen in een compacte 1.9 kWh li-ion accu in de neus. Deze weegt slechts 27 kilo.

Het doel van de nieuwe aandrijflijn is niet zuinigheid, maar prestaties en rijplezier. De auto is zuiniger dan voorheen, met een besparing van ongeveer 0,1 l/100 km en een verwachte CO2-reductie van 4 tot 6 gram. De GTS is echter wel veel sneller dan voorheen. Dankzij de elektroturbo is de maximale turbodruk binnen 0,8 seconden beschikbaar. De sprint van 0-100 km/h duurt nu slechts 3,0 seconden en de topsnelheid is 312 km/h. De auto accelereert in de eerste 2,5 seconden net zo snel als de huidige 911 Turbo S, wat indrukwekkend is aangezien de wagen achterwielaangedreven is.

De nieuwe 911 krijgt ook een digitale cockpit, waarbij de analoge toerenteller verdwijnt. De toerenteller komt digitaal terug en past zich aan de gekozen rijstand aan. De auto heeft nieuwe bumpers, aerodynamica en standaard matrix-ledverlichting. Het sportonderstel en de sportuitlaat zijn standaard op de GTS, en de bandenmaat achter is vergroot naar 315/30 R21.

De instapversie, de non-S Carrera, blijft bij een 3.0 zescilinder boxermotor met turbo’s van de voormalige GTS en de intercooler van de uitgaande 911 Turbo. Het vermogen stijgt naar 394 pk, en de auto sprint in 3,9 seconden naar 100 km/h. Er komen ook versies met handbak, maar Porsche heeft nog niet bekendgemaakt welke dat zullen zijn.

De hybride GTS is er ook met vierwielaandrijving en als Targa 4WD. Later volgt een 911 Turbo-versie met waarschijnlijk een hybride aandrijflijn met twee elektrische turbo’s. De GT-modellen zullen waarschijnlijk zo puur mogelijk blijven zolang de regels dat toestaan natuurlijk.

Porsche heeft al ervaring met hybrides, zoals de Panamera en Cayenne. Ook waren er sportwagens voor straat en circuit met hybride-techniek, zoals de 911 GT3 R Hybrid en de 918 Spyder. De 911 GT3 R Hybrid uit 2010 had elektromotoren op de vooras en een vliegwielgenerator. De 918 Spyder uit 2013 had een V8-motor en twee elektromotoren voor een systeemvermogen van 887 pk. De 919 Hybrid, de raceauto waarmee Porsche in 2014 terugkeerde naar Le Mans, had een V4-turbomotor en een elektromotor op de vooras, met stroom opgewekt door turbinewielen in het uitlaatkanaal. Deze technologie vormt de basis voor de aandrijflijn van de nieuwe 911 T-Hybrid 992.2.

Uitgelicht

Meerartikelen

M5
Nieuws

Stationwagen met een racehart: investeer in een BMW M5 E61 Touring

Sommige auto’s lijken bijna te mooi om waar te zijn. De BMW M5 E61 Touring is er zo ƩƩn: een stationwagen die de ruimte en luxe biedt voor dagelijks gebruik, maar die onderhuids een motor draagt die rechtstreeks uit de racerij lijkt te komen. Het har

24Cars
Video's

Op bezoek bij Tanja Stadnic: de kunstenares achter de Porsche art

Onlangs waren wij op bezoek bij Tanja Stadnic, alom bekend van haar prachtige Porsche kunstwerken die de hele wereld overgaan.  Tanja Stadnic is in de Porsche wereld een aardig begrip aan het worden, met name vanwege haar geweldige schilderijen van P

24cars
Video's

24Cars bij Tanja Stadnic: de 992 Turbo S van Tanja

Onlangs was 24Cars te vinden in het prachtige Twentse landschap op bezoek bij Tanja Stadnic, een kunstenares die veelal portretten maakt van welke Porsche dan ook. Het blijft echter niet bij alleen de kunst, want rijden in een Porsche doet ze zelf oo

jimny
Video's

Op zoek naar een Suzuki Jimny? Paul vertelt over deze mini G-Klasse

De Suzuki Jimny is en vooral was toch wel een hele geliefde auto. Helaas is deze niet meer nieuw verkrijgbaar in Nederland.  De Suzuki Jimny heeft namelijk van 2022 tot 2024 alleen nog maar grijs kenteken geleverd, omdat er een forse bpm op zit. Met

Bertone
Video's

De Bertone GB110: exclusieve hypercar van maar liefst €1,8 miljoen

Een uniek exemplaar is nu te aanschouwen bij Louwman Exclusive. De Bertone GB110. Een Italiaanse Hypercar waarvan er slechts 33 exemplaren zijn gemaakt met een prijskaartje van €1,8 miljoen. En dat is nog zonder de BTW en BPM.  Bertone gaat natuurlij

stuur
Video's

24h Nürburging: Waarvoor dienen alle knoppen op een racestuur?

De racewereld, en met name de 24-uur races kunnen soms erg complex zijn. Diverse banden compounds, verschillende klassen, strategieƫn, noem het maar op. En dan nog iets wat van cruciaal belang is: het stuurwiel. Waarom zit er niet gewoon een normaal

24h
Nieuws

24h Nürburgring (Poll): wat wil jij weten over de 24h? Stem nu!

Aanstaand weekend staat één van de meest spectaculaire evenementen van het jaar op het programma: de 24-uur van de Nürburgring. Jaarlijks staat deze 24 uur durende race op het programma op het meer dan 20 kilometer lange circuit in de Eifel. Wij zijn

capri
Video's

De verboden V8: hoe deze Ford Capri Perana te snel werd voor zijn eigen klasse

Een Ford Capri zoals je hem zelden ziet: omgebouwd tot volwaardige rallyauto met een brullende V8 onder de motorkap. De Perana-variant uit Zuid-Afrika was zó succesvol dat hij na één seizoen werd uitgesloten van competitie. Een opvallende verschijnin

Meerartikelen

brembo
Nieuws

Brembo maakt van remstof verleden tijd met nieuwe remschijf

Remstof is niet alleen vervelend voor je velgen, maar ook schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Met het oog op de strengere Euro 7-normen komt remfabrikant Brembo met een slimme oplossing: Greentell.- Remstof. Je velgen zitten constant onder d

959
Nieuws

One of a kind: de Porsche 959 Speedster Cabrio

Een open Porsche 959 bestaat eigenlijk niet. Toch is er ƩƩn exemplaar dat alle conventies doorbrak: een volledig met de hand gebouwde Speedster, gebaseerd op een 959 ā€˜Komfort’ uit 1987. Het resultaat van ruim 4.000 uur vakmanschap en liefde voor tech

M2
Nieuws

Eerste beelden van de 2026 BMW M2 CS onthuld

BMW heeft eindelijk de eerste beelden vrijgegeven van de langverwachte M2 CS. De sportieve coupƩ krijgt een reeks visuele en technische upgrades die hem onderscheiden van de reguliere M2. De 2026 BMW M2 CS is direct herkenbaar aan zijn agressieve nie

992
Video's

Is de 992 de beste Porsche 911 ooit gemaakt?

De Porsche 911 is sinds zijn debuut een legende. Inmiddels zijn we bij generatie acht, intern 992 genoemd. De grote vraag: blijft deze trouw aan zijn roots? We voelen de 992 Carrera 4S Cabrio aan de tand, die momenteel te koop staat bij PC Automotive

24cars
Review

Dacia Bigster verrast: ruig, ruim en bijna een rijdende tent

Met de Bigster zet Dacia een flinke stap omhoog: meer ruimte, meer luxe Ʃn een hoger prijskaartje. Toch weet het merk vast te houden aan zijn praktische en nuchtere aanpak. In deze review van 24Cars blijkt de Bigster niet alleen zuinig en gezinsvrien

A10
Nieuws

Grote verkeershinder op A10 tijdens hemelvaartweekend door werkzaamheden Zuidasdok

Weggebruikers rond Amsterdam krijgen tijdens het hemelvaartweekend te maken met forse vertragingen. Van woensdag 28 mei tot maandagochtend 2 juni zijn er grootschalige afsluitingen bij knooppunt De Nieuwe Meer en op de A10 Zuid. De extra reistijd kan

Porsche
Nieuws

Porsche stopt met benzineversies Boxster en Cayman: tijdperk eindigt dit najaar

Na jaren trouwe dienst valt dit jaar het doek voor de benzine-aangedreven Porsche 718 Boxster en Cayman. De productie stopt in oktober 2025, waarmee een hoofdstuk wordt afgesloten in de geschiedenis van Porsches sportieve instapmodellen. De opvolging

Elon
Nieuws

Elon Musk blijft voorlopig aan het roer bij Tesla: "Tenzij ik dood ben"

Ondanks dalende verkopen en politieke onrust blijft Elon Musk overtuigd van zijn leiderschap bij Tesla. Tijdens het Qatar Economic Forum liet hij weten nog zeker vijf jaar CEO te willen blijven. Zijn boodschap: Tesla staat er sterk voor – al denkt ni

F1
Nieuws

Verstappen jaagt op derde zege in Monaco: dit is het tijdschema

Na zijn overwinning in Imola is Max Verstappen dit weekend opnieuw in actie, ditmaal op het legendarische stratencircuit van Monaco. Het is de tweede race van de Europese triple header, en het belooft een spannende strijd te worden. De FIA heeft bove

Ferrari
Nieuws

Ferrari verkoopt nu zelf zijn race-erfgoed – tot in de puntjes gepresenteerd

Ferrari heeft genoeg van onduidelijke handel in race-onderdelen. De Italiaanse sportwagenbouwer pakt het voortaan zelf aan en biedt gebruikte F1-onderdelen en motoren nu rechtstreeks aan onder de noemer ā€˜Ferrari Collectibles’. Alles wordt kunstzinnig

Toyota
Nieuws

Toyota-baas: "Een auto zonder plezier is geen auto"

Toyota-topman Koji Sato wil af van saaie auto’s. Tijdens een persconferentie benadrukte hij dat elke Toyota leuk moet zijn om in te rijden. Daarmee zet hij de lijn van zijn voorganger Akio Toyoda voort, die ooit de strijd aankondigde tegen ā€˜boring ca

Laden
Nieuws

Aantal laadpalen stijgt snel, maar stroomnet en personeel remmen groei

Nederland telt inmiddels ruim 183.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat is goed nieuws voor EV-rijders, maar achter de cijfers schuilt een groeiend probleem. Netcongestie en een tekort aan monteurs dreigen de uitrol van nieuwe laadpale