Buitenlanders die Amsterdamse parkeerboetes niet betalen gaan vrijuit
Uit onderzoek van AT5 blijkt dat buitenlandse toeristen die hun parkeerboetes uit Amsterdam niet betalen vrijuit gaan. Nederlandse bezoekers die hun boetes niet betalen, krijgen wel een dwangbevel en kunnen zelfs een wielklem krijgen na vijf onbetaalde boetes.
Uit onderzoek van AT5 blijkt dat buitenlandse bezoekers in Amsterdam hun parkeerboetes vaak ontlopen. Hoewel een nieuw systeem is ingevoerd om boetes per post te versturen, blijven er geen gevolgen voor buitenlanders die niet betalen. Bovendien kunnen momenteel geen wielklemmen worden gezet bij auto's uit de meeste Europese landen, waardoor de gemeente geen effectieve manier heeft om bezoekers tot betaling te dwingen.
In beginsel heeft een Duitser die niet betaalt voor zijn parkeerplek evenveel kans op een boete als een Nederlander. De boete wordt naar zijn huisadres gestuurd, maar als hij niet betaalt, blijft dit in tegenstelling tot bij de Nederlander zonder gevolgen. Pas na vijf onbetaalde boetes kan hij in theorie een wielklem krijgen, maar sinds begin dit jaar worden er geen wielklemmen meer gezet bij auto's uit verdragslanden.
Voor een Fransman geldt een andere situatie. Hij krijgt de boete niet per post, maar op zijn voorruit. Als hij niet betaalt, gebeurt er niets, tenzij hij zijn auto lang laat staan. In dat geval kan hij na twee onbetaalde boetes wel een wielklem krijgen.
Het systeem is ingevoerd om meer boetes van buitenlanders te innen. Met slechts veertien Europese landen is een verdrag gesloten waardoor boetes voortaan per post naar het buitenland kunnen worden verstuurd. Deze landen zijn België, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Italië, Letland, Litouwen, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Spanje, Zweden en Zwitserland. Met name de afspraken met België en Duitsland zijn belangrijk, aangezien zij goed zijn voor 80 procent van de boetes.
Voorheen werden buitenlandse auto's alleen beboet door parkeercontroleurs ter plaatse, wat arbeidsintensief en duur was. Daardoor kreeg slechts 5 procent van de 'verdacht geparkeerde' buitenlandse auto's een boete, terwijl 95 procent ongestraft bleef. Dit kostte Amsterdam jaarlijks miljoenen euro's, aangezien de helft van alle buitenlandse automobilisten geen parkeergeld betaalde.
Met de nieuwe postboetes zijn fysieke controles niet meer nodig. Buitenlandse auto's worden nu gefotografeerd door scanauto’s, net als Nederlandse auto's. Dit verhoogt de pakkans aanzienlijk omdat honderden scanauto's continu onderweg zijn door de stad. Auto’s uit landen zonder verdrag moeten nog wel fysiek worden beboet, waardoor de pakkans voor deze auto's veel kleiner is.
Hoewel de gemeente 107 duizend boetes per jaar verwacht te versturen, wordt momenteel slechts 30 procent daarvan betaald. De gemeente hoopt dat dit percentage zal stijgen naar 40 procent, wat jaarlijks ongeveer 3 miljoen euro aan inkomsten zou opleveren, maar nog steeds 4,5 miljoen euro aan gemiste inkomsten betekent.
Bekijk onderstaande video van AT5 over dit item.
"Als veel buitenlanders niet betalen, zorgt dat voor een gevoel van onrechtvaardigheid," zegt hoogleraar stedelijke economie Jos van Ommeren, gespecialiseerd in betaald parkeren. "Maar de gemeente lijdt hier niet enorm onder; 4,5 miljoen euro lijkt veel, maar de gemeente verdient jaarlijks zo'n 300 miljoen euro aan parkeergeld."
Volgens een woordvoerder van de gemeente Amsterdam kan er in het buitenland geen rechtsmiddel worden ingezet om niet-betalers tot betaling te dwingen. "We kunnen alleen een wielklem zetten, maar dat doen we pas na vijf onbetaalde boetes." Momenteel worden er echter geen wielklemmen geplaatst bij auto's uit verdragslanden, vanwege vertragingen in de gegevensuitwisseling sinds de invoering van het nieuwe systeem. De gemeente verwacht dit probleem binnenkort op te lossen, maar een exacte datum is nog niet bekend.
Nederlandse bezoekers die hun boetes niet betalen, krijgen wel een dwangbevel en kunnen een wielklem krijgen na vijf onbetaalde boetes, in tegenstelling tot buitenlandse toeristen.
Jos van Ommeren stelt: "Je wil als stad natuurlijk dat ook buitenlanders gewoon betalen, maar je moet je afvragen welke kosten je bereid bent te maken om dat voor elkaar te krijgen. En of het proportioneel is. Misschien moet je wel zeggen: ach, we hebben een goede verstandhouding met die Belgen en Duitsers. Ze komen hierheen om geld uit te geven in onze winkels of het Rijksmuseum. Die gunnen we een dagje gratis parkeren."
Volgens de ANWB is er geen Europese afspraak die het afdwingen van parkeerboetes regelt. Voor snelheidsovertredingen bestaat een dergelijke regeling wel, waarbij het CJIB boetes kan innen via buitenlandse boete-instanties. Voor parkeerboetes is dit niet het geval, en juridische procedures tegen wanbetalers in hun eigen land worden zelden ingezet. "Het werkt twee kanten op: Nederlanders die buitenlandse parkeerboetes niet betalen, gaan ook vrijuit," aldus een woordvoerder van de ANWB. Altijd handig om te weten zonet voor de vakantieperiodes!