Verhoging bpm voor Plug-in Hybrides van de baan
Mits het nieuwe kabinet de recent gepubliceerde plannen ongewijzigd laat wordt de nieuwe Europese meetmethode voor plug-in hybrides die gepland stond voor 2025 niet doorgevoerd.
De forse verhoging van de bpm voor plug-in hybrides (PHEV) lijkt van de baan te zijn. Dit blijkt uit de recent gepubliceerde belastingvoorstellen van de overheid. Deze voorstellen moeten nog door de Tweede Kamer worden goedgekeurd na Prinsjesdag om definitief te worden.
RAI Vereniging heeft succesvol gelobbyd voor een aanpassing van de bpm-berekening. De invoering van de nieuwe Europese testmethodiek (Euro-6e bis) in 2025 zou hebben geleid tot een forse stijging van de uitstoot van plug-ins, wat weer een hogere bpm met zich mee zou brengen. De overheid heeft nu besloten om de aparte bpm-tabel voor plug-ins (die per gram CO2 een hogere bpm rekende) te schrappen en plug-ins mee te laten lopen in de reguliere tabel voor auto's met een verbrandingsmotor (ICE).
Deze verandering betekent voor de overheid een inkomstenderving in de komende twee jaar. Volgens eigen berekeningen verwacht de overheid een verlies van 16 miljoen euro in 2025 en 2 miljoen euro in 2026. Vanaf 2027 zou deze wijziging echter een positief effect hebben op de staatsinkomsten, met een verwachte stijging van 61 miljoen euro in 2027 en 124 miljoen euro in 2028.
Deze inkomstenderving is een gevolg van het feit dat de Euro-6e typegoedkeuring nog tot 1 januari 2026 (en met de restant voorraadregeling tot 2027) gebruikt kan worden. Fabrikanten zullen echter naar verwachting snel overstappen naar Euro-6e bis, die direct gevolgd wordt door de strengere Euro-6e bis FCM, die vanaf 2028 voor alle nieuwe auto's geldt.
De RAI Vereniging juicht de verandering toe, aangezien plug-ins anders duizenden euro’s duurder zouden worden. Dit zou hun verkoopbaarheid en toegevoegde waarde in de transitie naar duurzame mobiliteit hebben ondermijnd. Volgens Autotelex, een restwaardebepaler die vroegtijdig op de dreigende bpm-verhoging reageerde, zal de bpm per plug-in gemiddeld met enkele honderden euro’s dalen, een berekening die door de RAI Vereniging wordt onderschreven.
Er zijn echter uitzonderingen. Zo zou de Jeep Wrangler, op basis van het nieuwe voorstel, in bpm dalen van 10.961 euro naar 1.664 euro (exclusief indexatie), omdat deze auto nog op de oude typegoedkeuring wordt verkocht.
Toekomst van Euro 6e Normen
De Euro 6e normen zijn sinds september 2023 van kracht voor nieuwe typegoedkeuringen en gelden vanaf september 2024 voor alle personenauto’s. Deze normen blijven van kracht tot januari 2026. De Euro 6e bis normen gelden vanaf januari 2025 voor nieuwe typegoedkeuringen en vanaf januari 2026 voor alle personenauto’s, en lopen tot januari 2028. De Euro 6e bis FCM normen zullen vanaf januari 2027 van kracht zijn voor nieuwe typegoedkeuringen en vanaf januari 2028 voor alle personenauto’s. Restant voorraadregelingen blijven hierbij van toepassing.