Helft Tesla-rijders keert terug naar benzine hoewel vertrouwen in EV’s groeit
Een recent onderzoek toont aan dat meer dan de helft van de Amerikaanse Tesla-rijders terugkeert naar een benzineauto. Hoewel dit op het eerste gezicht alarmerend lijkt, is er ook goed nieuws: steeds meer mensen blijven toch kiezen voor elektrisch rijden.
Uit een onderzoek van het Amerikaanse autoportaal Edmunds blijkt dat 51 procent van de Tesla-rijders in de Verenigde Staten hun elektrische auto inruilt voor een voertuig met een verbrandingsmotor. Dit betekent dat een aanzienlijk deel van de gebruikers teruggrijpt naar traditionele benzineauto's. Toch is deze trend minder dramatisch dan het lijkt, aangezien het percentage van Tesla-rijders dat overstapt naar een benzineauto de afgelopen jaren juist is gedaald. In 2020 was dit nog 76 procent, wat duidt op een groeiend vertrouwen in elektrische voertuigen, ondanks de uitdagingen.
Naast de 51 procent die terugkeert naar benzine, kiest 10 procent van de Tesla-rijders voor een hybride auto en 6 procent voor een plug-in hybride. Interessant is dat 32 procent van de Tesla-rijders toch opnieuw kiest voor een volledig elektrische auto, al is dat niet altijd een Tesla. De concurrentie op de EV-markt is namelijk flink toegenomen, met nieuwe modellen van zowel traditionele automerken als nieuwe spelers.
Hoewel de populariteit van elektrische auto's groeit, is de dalende vraag naar EV’s in Europa zorgwekkend. In landen als Duitsland zijn de verkopen zelfs gedaald, mede door de afbouw van subsidies en belastingvoordelen die elektrisch rijden aantrekkelijk maakten. Hierdoor kiezen steeds meer automobilisten, zowel in de Verenigde Staten als in Europa, weer voor voertuigen met een verbrandingsmotor, wat de ambities van de Europese Unie om vanaf 2035 alleen nog elektrische auto's te verkopen onder druk zet.
Desondanks blijft het aandeel van elektrische auto's gestaag groeien, en lijkt de overstap naar benzine voor veel Tesla-rijders een tijdelijke trend te zijn. De uitdaging voor de automobielindustrie en beleidsmakers blijft echter om elektrische auto's aantrekkelijk te houden, zowel financieel als praktisch, om de gestelde klimaatdoelen te halen.