Sixt en Hertz dumpen Tesla's: hoge onderhoudskosten en lage restwaarde
In een opmerkelijke wending binnen de autoverhuurbranche hebben zowel Sixt als Hertz aangekondigd hun vloot van elektrische voertuigen (EV's), met name Tesla's, aanzienlijk te verkleinen. Deze beslissing komt voort uit een combinatie van tegenvallende vraag, hoge onderhoudskosten en een dalende restwaarde van de voertuigen.
Sixt, Europa's grootste autoverhuurbedrijf, heeft besloten het aantal elektrische voertuigen in zijn vloot te verminderen. Dit besluit is voortgekomen door de tegenvallende vraag naar EV's en de hoge onderhoudskosten die deze voertuigen met zich meebrengen. Vorig jaar had Sixt bijna 10.000 stekkerauto's op een totale vloot van 170.000 voertuigen. Echter, de realiteit van de markt heeft het bedrijf gedwongen om zijn strategie even opnieuw te bekijken.
"Wij passen ons aandeel elektrisch aangedreven auto's aan op basis van de vraag van consumenten en kunnen zeer snel reageren op veranderingen in de vraag," aldus een woordvoerder van Sixt. Het bedrijf benadrukt dat het grootste deel van de EV's waar het van af wil, wordt teruggekocht door de fabrikant.
Ook Hertz heeft soortgelijke stappen ondernomen. Het bedrijf heeft aangegeven dat de agressieve prijsverlagingen van Tesla de restwaarde van hun EV-vloot ondermijnen. Dit maakt de investering in elektrische voertuigen financieel uitdagend. De hogere onderhoudskosten en de snellere waardevermindering van EV's in vergelijking met auto's met een verbrandingsmotor vormen een aanzienlijk risico voor verhuurbedrijven.
Een van de grootste problemen waar zowel Sixt als Hertz mee te maken hebben, is het scherpe prijsbeleid van Tesla. De autofabrikant heeft de prijzen van zijn voertuigen meerdere keren verlaagd, wat de verkoopwaarde van de auto's aan het einde van de verhuurperiode aanzienlijk vermindert. Dit ondermijnt de financiële haalbaarheid van het aanhouden van een grote vloot Tesla's.
De investering in EV's blijkt voor verhuurbedrijven lastig rond te breien. Enerzijds zijn ze veel duurder in het onderhoud en anderzijds neemt hun verkoopwaarde veel sneller af dan die van auto's met een verbrandingsmotor. Dit maakt het voor bedrijven als Sixt en Hertz moeilijk om een rendabele businesscase te maken voor elektrische voertuigen.