Zijn we tevreden met een maximum snelheid van 100 km/u?
Sinds 2020 geldt in Nederland een maximumsnelheid van 100 km/u op de snelwegen tijdens de daguren, met uitzondering van bepaalde wegen na 19.00 uur. Deze maatregel werd ingevoerd om de stikstofuitstoot te verminderen en geluidsoverlast te beperken. Hoewel dit beleid positieve effecten heeft, zoals minder uitstoot en veiliger verkeer, is het ook onderwerp van kritiek. Tegenstanders wijzen op de beperkte impact en langere reistijden, en velen vragen zich af: wegen deze voordelen wel op tegen de nadelen, of is het tijd voor een andere aanpak? 24Cars peilt de mening van autorijdend Nederland! Geef uw mening. Stem hieronder.
De snelheidsverlaging van 130 naar 100 km/u werd ingevoerd om de stikstofuitstoot te verminderen en bouwprojecten weer vlot te trekken na de stikstofcrisis van 2019. Hoewel de maatregel jaarlijks 700.000 kilo stikstof bespaart, is dat slechts 0,23 procent van de totale uitstoot. Onder de voordelen vallen: minder geluidsoverlast, lagere brandstofkosten en veiliger verkeer. Tegenstanders wijzen echter op de minimale bijdrage aan de stikstofreductie en de langere reistijden.
Critici noemen de maatregel symbolisch en stellen dat grotere uitstoters, zoals de landbouw en industrie, harder aangepakt moeten worden. De toekomst van de maatregel blijft onzeker: sommigen willen terug naar 130 km/u, terwijl anderen striktere milieumaatregelen bepleiten.
Wat vindt u van de verlaging van de maximum snelheid van 130 naar 100 km/u? Moet deze in stand blijven? Wegen de baten eigenlijk wel op op tegen de positieve gevolgen voor milieu en klimaat? 24Cars peilt de mening van autorijdend Nederland. Deel in de poll hieronder uw mening.