One of a kind: de Porsche 959 Speedster Cabrio

Een open Porsche 959 bestaat eigenlijk niet. Toch is er één exemplaar dat alle conventies doorbrak: een volledig met de hand gebouwde Speedster, gebaseerd op een 959 ‘Komfort’ uit 1987. Het resultaat van ruim 4.000 uur vakmanschap en liefde voor techniek, uitgevoerd door Porsche-racer Karl-Heinz ‘Charlie’ Feustel.
De oorspronkelijke auto rolde op 6 november 1987 van de band in Stuttgart-Zuffenhausen. De sportwagen werd afgeleverd in Silver Metallic met een interieur in kasjmierbeige en zwart leer. Het is aannemelijk dat de auto werd geleverd aan coureur Jürgen Lässig, een doorgewinterde langeafstandsracer die in 1995 de 24 uur van Daytona won en in 1987 tweede werd op Le Mans. Lässig registreerde de wagen op 23 november 1987 en legde enkele duizenden kilometers af, tot de 959 in 1988 bij een snelwegongeval betrokken raakte. Hij verkocht de beschadigde auto vervolgens aan Feustel.
Feustel had samen met twee partners een gespecialiseerde werkplaats in een dorpje ten oosten van Keulen. In plaats van een traditionele restauratie koos hij voor een gedurfd project: het bouwen van een open 959 – iets wat zelfs Porsche zelf nooit had gedaan. De ‘Speedster’ die hieruit voortkwam, werd niet zomaar even aangepast: elk detail werd met zorg uitgevoerd. In een artikel uit Sports Car International Magazine uit februari 1990 werd het project geprezen als “een toonbeeld van ware Duitse ambachtelijkheid en toewijding”.
De ombouw resulteerde in een 959 met Grand Prix-witte lak, een blauw leren interieur en opvallende personalisaties. Zo werd de auto uitgerust met een elektrisch bedienbare softtop én een afneembare hardtop, beiden zorgvuldig passend gemaakt. Voor extra gebruiksgemak leverde Feustel ook een tonneau-cover, een verwisselbare Speedster-voorruit en diverse reserveonderdelen mee, allemaal opgeborgen in op maat gemaakte kisten bekleed met Porsche-stof.
De unieke Speedster maakte zijn publieksdebuut in september 1989 op de IAA in Frankfurt, waar hij op de stand van Auto Becker werd gepresenteerd. In december werd hij ook getoond op de Essen Motor Show. Feustel vroeg ongeveer 1,2 miljoen dollar voor zijn meesterwerk – een opvallend bedrag voor die tijd. Foto’s van beide tentoonstellingen zijn bewaard gebleven. In 1990 werd de auto verkocht aan een Duitse verzamelaar, Dr. Klaus Berg uit Karben. Hij bleef in gebruik tot in de jaren 2000, waarna de huidige eigenaar de auto in 2008 overnam. Deze auto stond te koop via RM Sotheby's op een veiling in Milaan en werd daar geveild voor zo'n 1,3 miljoen euro.
foto's: Paolo Carlini @RM Sotheby's
Onder de kap ligt een 2,9 liter zes-cilinder boxer motor met twee grote turbo's en is goed voor zo'n 450 pk, en gaat in slechts 3,8 seconden naar de 100 km/u. Daarmee kan de 959 prima mee met de huidige generatie 911. Topsnelheid? Zo'n 317 km/u. Van de 959 zijn er slechts 292 gemaakt die vandaag de dag voor zo'n goede 1,5 miljoen euro verkocht worden mits in goede staat.
De Speedster verkeert nog steeds in uitstekende staat. De lak in Grand Prix White schittert als vanouds en het blauwe interieur is intact. De auto wordt geleverd met hardtop in transportkist, tonneau-top, extra buitenspiegels, Speedster-voorruit en handleidingen.
bron: AMuS