Ferrari verkoopt nu zelf zijn race-erfgoed – tot in de puntjes gepresenteerd

Ferrari heeft genoeg van onduidelijke handel in race-onderdelen. De Italiaanse sportwagenbouwer pakt het voortaan zelf aan en biedt gebruikte F1-onderdelen en motoren nu rechtstreeks aan onder de noemer ‘Ferrari Collectibles’. Alles wordt kunstzinnig gepresenteerd én vergezeld van officiële herkomst, voor wie nog een lege plek in zijn vitrinekast heeft.
De markt voor autosportmemorabilia is al jaren een speeltuin voor verzamelaars, speculanten en fans. Maar wie ooit een klepveer of versleten remschijf van een Formule 1-auto op de kop tikte, wist zelden zeker of het stukje metaal ook écht uit Maranello kwam. Ferrari maakt daar nu een einde aan met een nieuw officieel aanbod: Ferrari Collectibles.
Onder die naam verkoopt het merk voortaan racegebruikte onderdelen, zoals motorblokken, carrosseriedelen en zuigers, rechtstreeks aan klanten. Geen eBay meer, maar gecureerde stukken uit het eigen magazijn – en dat zie je. De items worden gepresenteerd als kunstobjecten, met plexiglazen en aluminium sokkels die volgens designchef Flavio Manzoni "een gevoel van gewichtloosheid" creëren. Zo wordt een prototype-V12 uit de LaFerrari letterlijk ‘ontplooid’, met de onderdelen zwevend in de ruimte, gedragen door slanke aluminium steunen.
Bevestigde herkomst en fabelachtige prijzen
Volgens Ferrari draait het niet alleen om geld, maar vooral om transparantie. Een woordvoerder laat aan Motor1 weten dat het bedrijf met deze collectie “de merkbeleving wil sturen”. Klanten kopen geen vaag object via een veilingplatform, maar een gecertificeerd stukje Ferrari-historie, compleet met officiële presentatie.
Goedkoop is het uiteraard niet. Zo wisselde een motor uit een F1-auto van Michael Schumacher onlangs van eigenaar voor 315.000 dollar. Een prototype-LaFerrari-motor, een van slechts drie, kostte zelfs 330.000 dollar – en is inmiddels uitverkocht. Toch zijn er ook meer toegankelijke stukken: een gebruikte remschijf kan vanaf 3.000 dollar van jou zijn, en een losse klep of nokkenas begint rond de 700 dollar. Kleinere items zijn gewoon te bestellen via Ferrari’s officiële webshop, terwijl de grote kunststukken exclusief via Ferrari-boutiques verkrijgbaar zijn.
Racegeschiedenis als designobject
De collectie bestaat op dit moment uit dertien ‘families’ van objecten, variërend van uitlaatspruitstukken tot complete motoren. En elk stuk vertelt zijn eigen verhaal. Volgens Manzoni past deze aanpak naadloos bij Ferrari’s designfilosofie: “We ontwerpen door weg te laten wat overbodig is. Zo blijft alleen de essentie over.”
Of je nu fan bent van Formule 1, esthetiek of Italiaanse engineering: Ferrari biedt nu de kans om een stukje racegeschiedenis in huis te halen – inclusief designstatement.
Bekijk de collectie hier.