De Ferrari 12 Cilindri: Ferrari's laatste ode aan de V12?
De naam van deze Ferrari verklapt al wat voor motor er onder de kap ligt. Het gaat om een Ferrari met een dikke V12, maak kennis met de Ferrari 12 Cilindri.
Het exterieur van de Ferrari 12 Cilindri vertoont een beduidend andere stijl zijn voorgangers. De donkere neus van de Ferrari doet denken aan de legendarische 365 GTB/4 Daytona, hiermee blijft de auto trouw aan zijn erfgoed. De zwarte strip op de neus is een vast gegeven en elke 12 Cilindri heeft deze strip dan ook.
De achterkant van de auto is uitgerust met hoeken die tussen 60 en 300 km/u omhoog komen om 50 kilogram aan downforce te genereren. Dit wordt mogelijk gemaakt door actieve aerodynamica, hoewel dit het gewicht van de auto met bijna 40 kilogram verhoogt. Desondanks weegt de auto 1.560 kilogram en dus slechts iets meer dan zijn voorganger.
Binnenin biedt de Ferrari 12 Cilindri een minder revolutionair design dan zijn buitenkant. Passagiers krijgen hun eigen scherm, terwijl het navigatiescherm laag op het dashboard is geplaatst. Dit scherm dient nu ook als bedieningspaneel voor de verwarming. Voor wie van wind in de haren houdt is er ook de Spider-variant, waarbij het dak in slechts 14 seconden met een druk op de knop achterin verdwijnt. Volgens Ferrari is het zelfs mogelijk om met 200 km/u een normaal gesprek te voeren met het dak open.
Onder de motorkap deelt de 6,5-liter V12-motor zijn genen met die van de Ferrari 812. Het vermogen van de V12 bedraagt maar liefst 830 pk met een koppel van 678 Nm en een maximaal toerental van 9.500 toeren per minuut. De motor trekt de auto in slechts 2,9 seconden naar 100 km/u en in ongeveer 7,9 seconden naar 200 km/u. De topsnelheid van de Ferrari 12 Cilindri is meer dan 340 km/u.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in het aanschaffen van de Ferrari 12 Cilindri moeten rekening houden met een vanaf prijs van €395.000 voor de coupé en €435.000 voor de Spider. Dit zijn wel de bedragen zonder Nederlandse belastingen. Met de verwachte BPM en BTW zal het totaalbedrag aanzienlijk hoger liggen.