De verboden V8: hoe deze Ford Capri Perana te snel werd voor zijn eigen klasse

Een Ford Capri zoals je hem zelden ziet: omgebouwd tot volwaardige rallyauto met een brullende V8 onder de motorkap. De Perana-variant uit Zuid-Afrika was zó succesvol dat hij na één seizoen werd uitgesloten van competitie.
Een opvallende verschijning, deze Ford Capri Perana. Wie goed kijkt, ziet direct dat dit geen standaard Capri is. Deze auto ademt rallygeschiedenis, met stickers van onder meer de East African Safari Classic en de La Carriera Sudamericana als stille getuigen van zijn avonturen in Zuid-Amerika en Afrika. De oorsprong van dit model ligt dan ook niet in Europa, maar in Zuid-Afrika.
De Perana-variant werd begin jaren ’70 ontwikkeld door Basil Green Motors, een Zuid-Afrikaans bedrijf dat een unieke samenwerking met Ford aanging. Het resultaat was bijzonder: de enige Capri met V8 die niet door Ford zelf werd gebouwd, maar wel officieel werd goedgekeurd. Onder de motorkap ligt een 5.0 liter V8 Windsor-blok, goed voor 281 pk en een topsnelheid van ongeveer 240 km/u. Daarmee liet deze Perana de originele Capri ver achter zich.
Om al dat vermogen op de weg te houden, moesten het chassis en het loopwerk stevig worden aangepast. En met succes: de auto was zo dominant in competitieverband dat hij na slechts één seizoen werd verboden. Tussen 1970 en 1972 werden slechts 500 à 600 exemplaren gebouwd, waarmee het nu een gewilde zeldzaamheid is.
Het specifieke exemplaar uit de video werd in 1999 omgebouwd naar Perana-specificaties. Niet zomaar als showauto, maar met het oog op competitie. In 2000 won voormalig wereldkampioen Stig Blomqvist er zelfs de beruchte London–Sydney Marathon mee.
Naast prestaties is er ook gedacht aan gewichtsbesparing: de motorkap en luchtinlaten zijn van koolstofvezel, ramen zijn van kunststof, en rondom zijn er schijfremmen gemonteerd. Het resultaat is een compromisloze, waanzinnige rallyauto met een uniek verhaal.