24h Nürburging: Waarvoor dienen alle knoppen op een racestuur?

De racewereld, en met name de 24-uur races kunnen soms erg complex zijn. Diverse banden compounds, verschillende klassen, strategieën, noem het maar op. En dan nog iets wat van cruciaal belang is: het stuurwiel. Waarom zit er niet gewoon een normaal sportstuur op uit de straat auto? En waarom zitten er dan zoveel knoppen op?
Een racestuur werkt toch net even wat anders dan een normaal stuur uit een straat auto. Esthetisch veel simpeler, kleiner, sportiever, maar vooral functioneler. Een coureur drukt gemiddeld zo'n 20 keer per ronde op een knop op het stuur. Dat kan zijn voor de rembalans, om te flashen met de koplampen, om te drinken, en nog veel meer.
Bij iedere fabrikant rolt er in de GT- klassen een standaard stuur uit de fabriek, dus per team die in dezelfde auto rijdt, verschilt deze over het algemeen niet, maar onderling kunnen ze dus flink verschillen. In dit geval neemt redacteur Yannick je eventjes mee door alle knopjes op het stuur en in de cockpit van een Porsche 911 992 GT3 Cup auto, een auto die dit weekend gebruikt wordt door RPM Racing tijdens de 24-uur van de Nürburgring.
Bij dit team overigens één Nederlander achter het stuur, met de zelfde achternaam als onze redacteur: Huisman! Toeval of toch niet?
Bekijk alle details over het stuur in de video hieronder!