Volkswagen stapt af van ID-namen: elektrische modellen krijgen weer échte namen

Weg met ID.3, ID.4 en ID.Buzz? Volkswagen wil af van de abstracte cijferreeksen voor zijn elektrische modellen. Binnenkort keren echte modelnamen terug, zo bevestigen topmannen van het merk in gesprek met Duitse media.
Geen ID-codes meer, maar herkenbare modelnamen
Sinds de introductie van de elektrische ID-serie in 2017 voert Volkswagen een strak, alfanumeriek naambeleid. Denk aan ID.3, ID.4, ID.7 en ID.Buzz. Maar volgens Martin Sander, verantwoordelijk voor sales, marketing en aftersales bij Volkswagen, is dat tijdperk bijna voorbij. “De auto's krijgen weer échte namen,” zei hij in een interview met Auto und Wirtschaft.
Modellen als ID.2all en ID.EVERY1 worden dus niet onder die namen in productie genomen. Hoe ze dan wél gaan heten, blijft nog geheim. Sander wil die namen pas onthullen bij de marktintroductie.
Komt de Polo terug als EV?
Volgens Carscoops overweegt Volkswagen om oude bekende namen nieuw leven in te blazen. Zo zou de ID.2 als elektrische Polo op de markt kunnen komen, terwijl de compacte ID.1 mogelijk de namen Lupo, Fox of zelfs Up! krijgt. Daarmee zou VW dus niet alleen afscheid nemen van abstracte ID-badges, maar ook inzetten op nostalgie en herkenning.
Ook technisch krijgt de ID-serie een flinke update. Vanaf 2026 worden de elektrische modellen vernieuwd, meldt VW-bestuurder Kai Grünitz. Dat moment zou een ideaal startpunt zijn om de modellen een nieuwe naam én een nieuw gezicht te geven.
Namenstrijd in autoland
Volkswagen is niet de enige die worstelt met de naamgeving van elektrische modellen. BMW gebruikte zijn “i”-label eerst breed, maar plakt het inmiddels alleen nog op EV’s. Audi gooide recent het roer twee keer om en keerde terug naar conventionele modelnamen als A4 en Q6. Mercedes-Benz doet ondertussen alsof het hele EQ-label nooit bestaan heeft.
Dat Volkswagen de verwarring nu wil beëindigen, is dus begrijpelijk. Want naast elektrische auto’s blijven de Duitsers voorlopig ook verbrandingsmotoren aanbieden. Het is dan wel zo handig als klanten niet hoeven te gissen welke letter- en cijfercombinatie bij welke aandrijflijn hoort.
Voorlopig nog even afwachten
Wanneer precies de nieuwe namen worden ingevoerd, is nog niet bekend. Maar dat ze eraan komen, staat vast. “We zullen het bekendmaken als het zover is,” aldus Sander. Hopelijk komt Volkswagen op tijd van de ID-bus af – voordat die helemaal vastloopt in de marketingmalaise.