Tesla Cybertruck verliest razendsnel waarde: al een derde in rook op

De Tesla Cybertruck moest hét icoon worden van elektrische innovatie en waardevast bezit. Maar wie zijn futuristische pick-up nu wil inruilen, kijkt aan tegen een flinke financiële tegenvaller. In sommige gevallen is al meer dan een derde van de oorspronkelijke waarde verdampt.
Een dure les voor vroege kopers
Tesla accepteert sinds kort ook Cybertrucks als inruilvoertuig, anderhalf jaar nadat de eerste exemplaren aan klanten werden geleverd. De timing lijkt slecht gekozen voor wie zijn truck wil verkopen. De waardevermindering van de Foundation Series–de gelimiteerde topversie met alle opties–valt namelijk niet mee. Een eigenaar met slechts 6.211 mijl op de teller kreeg van Tesla een inruilvoorstel van 65.400 dollar. Bij aanschaf in 2023 kostte diezelfde Cybertruck nog net geen 100.000 dollar.
Een andere eigenaar, die ruim 32.000 mijl had gereden, kreeg slechts 60.500 dollar aangeboden. Dat betekent waardeverliezen van respectievelijk 34 en 39 procent. Tesla’s ruilprijzen liggen daarmee wel iets hoger dan die van platforms als Carvana, dat nog lagere bedragen biedt. Toch moet worden opgemerkt dat Tesla’s eerste aanbod bij de definitieve afhandeling vaak nog lager uitvalt.
Van hype naar voorraadprobleem
Toen Tesla eind 2023 begon met de levering van de Cybertruck, was de hype groot. De Tri-Motor Foundation Series werd aangeboden voor 119.990 dollar, en sommigen hoopten op snelle winst bij doorverkoop. Dat lukte aanvankelijk, maar het momentum verdween snel. Waar er ooit een ellenlange wachtlijst was, kon je begin 2025 gewoon online een Cybertruck bestellen en hem binnen een week geleverd krijgen.
Ondertussen stapelen de onverkochte voorraadauto’s zich op en is er opnieuw sprake van een productiepauze. Tesla’s allereerste lichte pick-up werd vorig jaar nog uitgeroepen tot bestverkochte elektrische truck van de VS. Maar begin 2025 nam de Ford F-150 Lightning het stokje over als populairste EV-pick-up in Amerika.
Elons woorden blijken misplaatst
De scherpe waardedaling is vooral pijnlijk in het licht van eerdere uitspraken van Elon Musk. In 2019 noemde hij de Cybertruck nog een “appreciating asset” – een bezit dat in waarde zou stijgen. De praktijk blijkt nu het tegenovergestelde. De marktvraag is ingezakt, de productie vertraagt, en Tesla moet zijn prijsstrategie bijstellen.