Toyota-baas: "Een auto zonder plezier is geen auto"

Toyota-topman Koji Sato wil af van saaie auto’s. Tijdens een persconferentie benadrukte hij dat elke Toyota leuk moet zijn om in te rijden. Daarmee zet hij de lijn van zijn voorganger Akio Toyoda voort, die ooit de strijd aankondigde tegen ‘boring cars’.
De uitspraak is duidelijk: "Een auto is geen auto als hij niet leuk is,” aldus Toyota-CEO Koji Sato tijdens de presentatie van de nieuwste kwartaalcijfers. Het klinkt als een oneliner, maar achter de woorden zit een serieuze strategie. Toyota wil plezier centraal stellen in het ontwerp van al zijn modellen – van gewone gezinsauto tot pure sportwagen. En dat is opvallend in een tijd waarin elektrische efficiëntie, zuinigheid en softwareupdates vaak de boventoon voeren.
De filosofie is niet nieuw. In 2017 gooide toenmalig CEO Akio Toyoda al de knuppel in het hoenderhok met zijn beroemde uitspraak: “No more boring cars.” Sindsdien zagen we spannende modellen als de GR Yaris, GR Corolla en Supra verschijnen. En hoewel de huidige Supra deels uit de BMW-stal komt, blijft de naam behouden. Ook sportievelingen als de GR86 en de GR GT3 Concept onderstrepen de nieuwe koers.
Niet alleen voor petrolheads
Sato wil de ‘fun factor’ niet beperken tot sportauto’s met dikke motoren. Ook gewone modellen moeten enthousiasmeren. „Kleine designupdates en een zuiniger verbruik zijn niet genoeg,” zegt hij. „We willen dat elke auto die we bouwen een glimlach op het gezicht van de bestuurder tovert.” Volgens Sato moeten projectteams doordrongen zijn van die mindset, of het nu om een stadsauto of een sportwagen gaat.
Dat klinkt mooi, maar het roept ook vragen op. Want hoe ‘fun’ is een nieuwe RAV4 eigenlijk? De SUV is verre van opwindend, al komt er een GR Sport-variant met 320 pk en aangepaste ophanging. Een knipoog naar de sportieve belofte, al lijkt het vooral symboliek.
Nieuwe sportwagens op komst
Toch kunnen sportwagenliefhebbers hoop blijven koesteren. De GR GT3 komt eraan, mogelijk met een geheel nieuwe V8 – misschien zelfs de laatste die Toyota ooit ontwikkelt. En er zijn meer aanwijzingen. De Celica zou terug kunnen keren, het FT-Se concept hint op een kleine elektrische coupé (vóór 2027), en de GR Yaris M Concept zou zomaar een voorproefje kunnen zijn van een nieuwe MR2.
Sato wil daar nog niets over zeggen, maar belooft: "Zodra het moment daar is, praten we verder over spannende auto’s.” Een duidelijke knipoog naar liefhebbers die hunkeren naar meer dan een degelijke hybride.
Benzine blijft leven
Ook Akio Toyoda, inmiddels voorzitter, blijft zich uitspreken. „Voor mij is een sportauto iets met benzinedamp en herrie,” zei hij eerder. Daarmee maakt hij duidelijk dat Toyota, ondanks elektrificatie, niet zomaar afscheid neemt van verbrandingsmotoren.