Het einde nadert: stopzetting productie GR Supra en Z4 in 2026
Het einde van een tijdperk nadert voor de Toyota GR Supra en BMW Z4, waarvan de productie in 2026 zal stoppen. Deze iconische sportwagens, vervaardigd door Magna Steyr in Oostenrijk, hebben autoliefhebbers wereldwijd in vervoering gebracht. Ondanks hun populariteit, dwingen veranderende marktomstandigheden en strategische keuzes beide merken om een nieuwe richting in te slaan.
De productie van de Toyota GR Supra en BMW Z4 zal in 2026 eindigen, volgens recente berichten van Automotive News. Beide modellen, die een platform delen en in dezelfde fabriek in Oostenrijk worden geproduceerd, zullen niet langer worden gemaakt na deze datum. Dit nieuws volgt op eerdere geruchten over het einde van de productie van de BMW Z4 in maart 2026 en de aanhoudende daling van de verkoopcijfers van de GR Supra.
In 2023 daalde de verkoop van de GR Supra met 46,3% ten opzichte van het voorgaande jaar, en deze daling zette zich voort in het eerste kwartaal van 2024. Hoewel de financiële logica tegen het voortzetten van de Supra spreekt, blijft de auto een belangrijk symbool voor Toyota. Het is een halo-auto die opwinding en aantrekkingskracht aan het merk toevoegt, zelfs indirect de aantrekkingskracht van meer gangbare modellen zoals de Camry vergroot.
De mogelijke stopzetting van de GR Supra-productie opent de deur voor Toyota om andere legendarische modellen uit hun rijke geschiedenis opnieuw te introduceren. Akio Toyoda heeft eerder interesse getoond in het opnieuw leven inblazen van de Celica, wat hoop biedt dat Toyota nieuwe en spannende sportwagens zal blijven ontwikkelen. Andere iconische modellen zoals de MR2 en de 2000GT zouden ook een comeback kunnen maken, wat nieuwe generaties bestuurders frisse sensaties zou bieden.
Ondanks het mogelijke einde van de GR Supra, blijft de erfenis van de auto bestaan. De GR Supra heeft een opwindende rijervaring geboden, met krachtige prestaties en een mix van Japanse en Beierse technische uitmuntendheid. De auto heeft autoliefhebbers verrukt met zijn koppelrijke motor en keuze uit twee uitstekende versnellingsbakken. Terwijl we ons voorbereiden om afscheid te nemen van deze moderne klassieker, verzekert Toyota's toewijding aan prestaties en innovatie ons dat de toekomst spannende nieuwe sportwagenavonturen zal brengen.
De aankondiging van het einde van de productie van de GR Supra en BMW Z4 markeert het einde van een opmerkelijk hoofdstuk, maar opent ook nieuwe mogelijkheden voor de sportwagenreeks van Toyota. Enthousiastelingen kunnen hoopvol blijven dat Toyota zijn erfenis in sportwagens zal blijven eren en ons in de komende jaren meer iconische modellen zal bieden die mogelijk gebruik maken van hybride technologie of volledig elektrisch zullen zijn.
Deze beslissing heeft ook invloed op de bredere productie-uitdagingen en strategische verschuivingen bij Magna Steyr, inclusief een reductie van 500 medewerkers bij hun faciliteit in Graz. Met de focus van de auto-industrie op duurzamere en technologisch geavanceerdere voertuigen, is de toekomst van traditionele sportwagens onzeker. Toyota's evaluatie van toekomstige mogelijkheden suggereert echter dat de erfenis van de Supra kan voortleven in een nieuwe en innovatieve vorm, die aansluit bij het veranderende landschap van de auto-industrie.