Porsche stopt met benzineversies Boxster en Cayman: tijdperk eindigt dit najaar

Na jaren trouwe dienst valt dit jaar het doek voor de benzine-aangedreven Porsche 718 Boxster en Cayman. De productie stopt in oktober 2025, waarmee een hoofdstuk wordt afgesloten in de geschiedenis van Porsches sportieve instapmodellen. De opvolging laat nog even op zich wachten, want de elektrische varianten zijn nog in ontwikkeling.
Porsche heeft bevestigd dat de huidige generatie Boxster en Cayman (type 982) aan zijn laatste maanden bezig is. In oktober rolt de allerlaatste benzineversie van de band. Dat meldt Frank Wiesmann, hoofd productcommunicatie van Porsche Noord-Amerika, aan Motor1. Het einde komt niet geheel onverwacht: de modellen verdwenen vorig jaar al uit Europa vanwege strengere cyberveiligheidsregels. Nu volgt ook de rest van de wereld.
De productie van de 718-reeks begon in 2016 in Zuffenhausen, maar verhuisde deels in 2022 naar de Volkswagen-fabriek in Osnabrück. Die blijft voorlopig open voor andere modellen, zoals de T-Roc Cabrio. In 2024 wist Porsche nog 23.670 exemplaren van de 718 aan de man te brengen – een stijging van vijftien procent. In het eerste kwartaal van 2025 zakten de verkopen met 22 procent naar 4.498 stuks. Geen verrassing, nu het einde van de serie in zicht is.
Speciale modellen als de Boxster RS Spyder en de Cayman GT4 RS blijven voorlopig nog leverbaar. Die vallen buiten de wetgeving vanwege hun beperkte oplage. Voor een opvolger hoeven we voorlopig niets te verwachten: de volledig elektrische Boxster en Cayman zijn nog in ontwikkeling. Porsche-topman Oliver Blume liet tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering weten dat de elektrische sportwagens op ‘middellange termijn’ verschijnen. Ze moeten krachtiger en dynamischer worden, met een ‘pure rijbeleving’.
Toch betekent dat niet dat Porsche helemaal afscheid neemt van benzinemotoren. Integendeel: modellen als de Cayenne en Panamera blijven ook in de jaren 2030 leverbaar met verbrandingsmotoren. Zo krijgt de bekende vierliter V8 een update om aan de Euro 7-normen te voldoen. Ook de eerste generatie Macan blijft tot 2026 bestaan, waarna alleen de nieuwe elektrische versie overblijft. Wel denkt Porsche aan een nieuwe benzine-suv als vervanger, mogelijk zelfs met hybride aandrijving.
Opvallend is dat het merk zelfs overweegt om modellen die oorspronkelijk als volledig elektrisch gepland waren alsnog uit te brengen met een benzinemotor of hybridesysteem. Een gedurfde gedachte, zeker nu de verkoopdoelstellingen voor EV’s niet worden gehaald. Porsche wilde tegen 2030 tachtig procent elektrisch verkopen, maar dat is inmiddels “niet meer haalbaar”, aldus het merk.
Ondanks dat blijft Porsche geloven in een geleidelijke uitbreiding van het elektrische gamma. De eerder aangekondigde grote SUV met drie zitrijen is nog altijd in ontwikkeling. Voor nu nemen we afscheid van twee geliefde sportwagens – maar niet zonder verwachting naar wat nog komen gaat.