Porsche ontwikkelt innovatief 6-takt motorontwerp voor hogere efficiëntie
Porsche heeft een nieuw patent ingediend voor een 6-takt verbrandingsmotor, die mogelijk meer kracht en efficiëntie biedt dan het traditionele 4-takt ontwerp. Dit ontwerp voegt extra compressie- en arbeidsslagen toe, waardoor de motor meer vermogen per cyclus kan genereren. Hoewel het complex klinkt, zou dit ontwerp een belangrijke doorbraak kunnen zijn in de toekomst van verbrandingsmotoren.
Bijna alle auto's met verbrandingsmotoren maken gebruik van het 4-takt principe: aanzuiging, compressie, arbeid en uitlaat. Porsche heeft echter een nieuw concept ontwikkeld dat dit proces uitbreidt met extra compressie- en arbeidsslagen. In plaats van één arbeidsslag per vier stappen, genereert deze nieuwe motor één arbeidsslag per drie stappen, wat kan leiden tot een hoger rendement.
Het gepatenteerde ontwerp maakt gebruik van een speciale krukas die via een ring met twee concentrische cirkels draait. Dit zorgt ervoor dat de zuiger een extra compressie- en arbeidsslag kan maken voordat het uitlaatproces begint. Hierdoor ontstaat een unieke motor met twee bovenste en onderste dode punten per cyclus.
Het doel van deze innovatie is om de verbrandingsmotor efficiënter te maken door meer kracht te genereren uit dezelfde brandstofcyclus. Het ontwerp zou ook helpen om het brandstofmengsel vollediger te verbranden, wat de prestaties verder kan verbeteren. Hoewel dit een complex systeem is, kan het Porsche helpen om verbrandingsmotoren relevant te houden in een tijd waarin elektrische voertuigen de norm dreigen te worden.
Net als bij veel patenten is het mogelijk dat dit ontwerp nooit in productie gaat, maar het toont aan dat Porsche actief zoekt naar manieren om de verbrandingsmotor te innoveren en concurrerend te houden.