Sneak preview: de FIREFLY, NIO’s slimme stadsauto met verrassend veel ruimte

NIO introduceert FIREFLY, een nieuw submerk dat zich richt op betaalbaar elektrisch stadsvervoer. De compacte EV combineert slimme technologie met verrassend veel ruimte en een doordacht design. De Firefly is nu al te bestellen in China en komt dit najaar naar Nederland. 24Cars was aanwezig bij de sneak preview om alvast kennis te mogen maken met dit slimme stadsautotje.
Klein van buiten, ruim van binnen
Met de Firefly wil NIO zich nadrukkelijk mengen in het segment van compacte stadsauto’s. Het nieuwe model is vier meter lang en heeft een wielbasis van 2,62 meter, wat zorgt voor een verrassend ruim interieur. De achterbank biedt voldoende hoofd- en beenruimte, terwijl onder de stoelen en in de vloer slimme opbergvakken zijn weggewerkt. De kofferbak biedt 404 liter, uitbreidbaar tot 1.253 liter bij neergeklapte achterbank. Voorin zit een ‘frunk’ van 92 liter, die dankzij een afvoer ook kan dienen als koelbox.
Strak design en slimme technologie
Qua design oogt de Firefly modern en gestroomlijnd. Aan de voorkant vallen de symmetrische LED-koplampen op, verbonden door een zwarte balk met Firefly-logo. Het interieur is minimalistisch, met een centraal 14,2 inch Retina-display dat alle functies bedient. Fysieke knoppen zijn er nauwelijks, maar materialen als vegan leer en metalen schakelaars geven het geheel toch een premium gevoel. Handig detail: door de vlakke vloer en wegklapbare middenconsole kun je makkelijk aan de bijrijderskant uitstappen als het krap is.
Twee versies, vijf kleuren
De Firefly komt in twee uitvoeringen: Select en Comfort. De Select is de 'lounge edition' en beschikt standaard over zaken als een achteruitrijcamera, parkeersensoren rondom, lane assist, 18 inch velgen, Apple CarPlay en Android Auto. De Comfort-versie krijgt later extra luxe, zoals een panoramadak, elektrische achterklep, draadloos opladen, massage- en verwarmbare stoelen, stuurverwarming en zelfs een eigen Firefly-geur.
Prestaties voor de stad
De Firefly is achterwielaangedreven en sprint in 8,1 seconden naar 100 kilometer per uur. De 100 kilowatt snellaadfunctie laadt de batterij in 29 minuten van 10 tot 80 procent. De WLTP-actieradius is 330 kilometer, wat in de praktijk iets minder zal zijn. De draaicirkel van 9,4 meter maakt hem ideaal voor stedelijk gebruik.
Wanneer in Nederland?
In China is de Firefly al te bestellen. In Nederland staat de compacte EV vanaf het najaar van 2025 in de showroom. Prijzen zijn nog niet bekend, maar NIO positioneert het model als scherp geprijsde, praktische en stijlvolle stadsauto.