Citroën werkt aan moderne versie van legendarische 2CV
Citroën is naar verluidt bezig met de eerste ontwerpen van een nieuwe 2CV, zo onthult Autocar. Het project bevindt zich nog in de beginfase, maar het Franse merk onderzoekt serieus hoe het een moderne versie van de klassieke auto kan ontwikkelen. Net als het origineel zal ook de nieuwe 2CV eenvoud en betaalbaarheid als kernwaarden hebben, aldus bronnen binnen Citroën.
De nieuwe 2CV zou qua ontwerp dicht bij zijn klassieke voorganger blijven, maar natuurlijk wel met een moderne elektrische aandrijflijn. Het model zou gebruik maken van het kostenefficiënte Smart Car-platform van Stellantis, dat ook wordt gebruikt voor de nieuwe Fiat Grande Panda en Citroën C3. Een platform dat is ontworpen om betaalbare EV’s te ondersteunen met compacte batterijen en efficiënte motoren.
Citroën wil hiermee de nostalgische strijd aangaan met andere retro-geïnspireerde modellen zoals de Renault 5 en 4, die succesvol zijn in het betaalbare EV-segment. Het doel is een auto te ontwikkelen die qua prijs onder de Renault 5 (22.995 euro) valt, met een instapprijs die dichter bij die van de Dacia Spring (14.995 euro) ligt.
De nieuwe 2CV zou een brug slaan tussen de ultracompacte Citroën Ami en de grotere C3. Het model zal zich richten op efficiëntie en eenvoud, met een kleinere batterij die de kosten laag houdt. Citroën-CEO Thierry Koskas benadrukt dat batterijkosten momenteel de grootste uitdaging zijn voor betaalbare elektrische auto’s. Door slim gebruik te maken van bestaande technologie, hoopt Citroën deze barrière te doorbreken.
Hoewel Citroën nog geen officiële aankondiging heeft gedaan, wordt verwacht dat de auto pas in 2028 wordt gelanceerd, precies 80 jaar na de onthulling van de originele 2CV op de Parijse autoshow. Dit tijdsbestek geeft Citroën voldoende tijd om een model te ontwikkelen dat trouw blijft aan de geest van het origineel: een eenvoudige, toegankelijke auto voor iedereen.