Allego introduceert kleeftarief: extra kosten voor laadpaalklevers
Vanaf 1 september voert Allego een nieuw 'kleeftarief' in om het probleem van laadpaalklevers aan te pakken. Elektrische rijders die hun auto te lang aan een laadpaal laten hangen, zullen diep in de buidel moeten tasten. Dit nieuwe tarief is bedoeld om de beschikbaarheid van laadpalen te verbeteren en ervoor te zorgen dat meer mensen gebruik kunnen maken van de laadfaciliteiten.
Het kleeftarief geldt alleen overdag, van 7 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds. Dit betekent dat je 's nachts zonder extra kosten kunt opladen, zodat je niet in het holst van de nacht je bed uit hoeft om je auto te verplaatsen. Het tarief wordt pas van kracht nadat een auto vier uur aan de laadpaal heeft gestaan. Vanaf dat moment betaal je niet langer het standaardtarief van €0,25 per uur, maar een fors hoger tarief van €0,05 per minuut. Dit komt neer op €3 per uur, wat aanzienlijk hoger is dan het oorspronkelijke tarief.
Het kleeftarief zal echter niet gelden voor alle laadpalen. Volgens Tweakers zijn laadpalen die via een openbare aanbesteding zijn geplaatst, uitgezonderd van deze regeling. Dit betekent dat het nieuwe tarief voornamelijk van toepassing zal zijn op commerciële laadpalen van Allego.
Met deze maatregel hoopt Allego het probleem van laadpaalklevers effectief aan te pakken. Laadpaalklevers zijn elektrische rijders die hun auto onnodig lang aan een laadpaal laten staan, waardoor andere gebruikers geen toegang hebben tot de laadfaciliteit. Door de extra kosten die het kleeftarief met zich meebrengt, worden bestuurders aangemoedigd om hun auto tijdig te verplaatsen zodra deze volledig is opgeladen.
Allego's initiatief komt op een moment dat de vraag naar laadpalen snel toeneemt, mede door de groeiende populariteit van elektrische voertuigen. Het verbeteren van de beschikbaarheid van laadpalen is dan ook cruciaal om aan deze vraag te kunnen voldoen en de transitie naar elektrisch rijden te ondersteunen.
Kortom, het nieuwe kleeftarief van Allego is een stap in de goede richting om de efficiëntie van laadpalen te verhogen en de doorstroming bij laadstations te verbeteren. Elektrische rijders doen er goed aan om rekening te houden met deze nieuwe kostenstructuur en hun laadgedrag hierop aan te passen.