Nederlandse particulieren grijpen massaal naar subsidie voor gebruikte EV's
In een opmerkelijke vertoning van enthousiasme voor elektrisch rijden, hebben Nederlandse particulieren in slechts vijf dagen tijd maar liefst 3,4 miljoen euro aan subsidie voor tweedehands elektrische auto's binnengehaald. Deze subsidiekoorts werd mogelijk gemaakt door een extra subsidiepot van 23,1 miljoen euro, die door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) beschikbaar werd gesteld.
Het oorspronkelijke budget voor 2024 van 29,4 miljoen euro was halverwege juli al uitgeput. Dit gaf aanleiding tot de extra subsidiepot, die afgelopen woensdag werd aangekondigd. Met deze regeling kunnen particulieren 2.000 euro subsidie krijgen voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto. De respons was overweldigend: binnen vijf dagen was er al voor 3,4 miljoen euro aan subsidies uitgekeerd.
Dit jaar is het laatste jaar dat de Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP) beschikbaar is. De regeling, die voor het eerst in 2020 werd geïntroduceerd, heeft sindsdien veel particulieren geholpen bij de overstap naar elektrisch rijden. Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moet de auto volledig elektrisch zijn, als nieuw voertuig tussen de 12.000 en 45.000 euro hebben gekost, en een actieradius van minstens 120 kilometer hebben.
Van de totale 52,5 miljoen euro aan subsidie voor gebruikte elektrische auto's is nog bijna 19,8 miljoen euro over. Dit betekent dat er nog steeds voldoende middelen beschikbaar zijn voor particulieren die overwegen een elektrische occasion aan te schaffen. De snelle uitputting van de subsidiepotten toont aan dat er een groeiende interesse is in elektrisch rijden, wat een positief signaal is voor de toekomst van duurzame mobiliteit in Nederland.