Wereldwijde verkoop van EV's stijgt in augustus met 20%, ondanks forse daling in Europa
De wereldwijde verkoop van elektrische en plug-in hybride voertuigen is in augustus met 20% gestegen, vooral dankzij recordverkopen in China. Tegelijkertijd beleefde Europa de zwakste maand in 19 maanden met een daling van 33%. Volgens Rho Motion blijven de verkopen in Europa onder druk staan, terwijl China zijn positie als grootste EV-markt versterkt.
De wereldwijde markt voor elektrische voertuigen (EV's) blijft groeien, ondanks regionale verschillen. In augustus werden wereldwijd 1,47 miljoen volledig elektrische voertuigen (BEV's) en plug-in hybrides (PHEV's) verkocht, zo blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau Rho Motion. Vooral in China steeg de verkoop met 42%, wat leidde tot een record van meer dan een miljoen verkochte voertuigen. In Noord-Amerika, waar de Verenigde Staten en Canada zijn inbegrepen, stegen de verkopen met 8% tot 160.000 eenheden.
Daartegenover stond een zorgwekkende daling in Europa, waar de verkoop met 33% afnam tot het laagste niveau sinds januari 2023. Dit is vooral te wijten aan de afbouw van subsidies in Duitsland, waar de verkoop van EV's met 23% terugviel. Volgens Charles Lester, datamanager bij Rho Motion, blijft de verkoop van elektrische auto's in Europa onder druk staan door de veranderende subsidieregelingen.
Hoewel de vraag naar EV’s wereldwijd nog steeds groeit, lijkt de markt in Europa wat af te koelen. De hoge kosten van elektrische voertuigen zorgen ervoor dat veel consumenten wachten op meer betaalbare modellen of kiezen voor hybride alternatieven. Dit heeft ertoe geleid dat enkele autofabrikanten hun elektrificatieplannen hebben teruggeschroefd.
In China wordt het succes deels toegeschreven aan seizoensgebonden factoren en verhoogde subsidies. "De verkopen in China zijn doorgaans sterk tegen het einde van het jaar," aldus Lester. De Chinese regering moedigt consumenten aan om over te stappen van meer vervuilende auto's naar elektrische modellen, wat een extra boost geeft aan de EV-verkoop.
In tegenstelling tot China had Duitsland eerder zijn subsidieregeling voor elektrische auto's abrupt beëindigd, maar stemde onlangs in met een belastingaftrek van 40% voor bedrijven op de verkoop van elektrische voertuigen.