Snellere elektrische auto's vaker betrokken bij dure ongevallen volgens verzekeringsdata
Verzekeringsdata wijzen uit dat elektrische voertuigen met meer dan 400 Nm aan koppel vaker betrokken zijn bij kostbare ongevallen. Vooral krachtige EV's met vierwielaandrijving blijken een groter risico te vormen. Deze trend draagt bij aan de stijgende verzekeringskosten voor elektrische voertuigen.
Elektrische auto's staan bekend om hun directe koppel en snelle acceleratie, eigenschappen die vaak als extra veiligheidsvoordeel worden gepresenteerd. Toch toont een brede analyse van verzekeringsdata aan dat deze krachtige elektrische voertuigen, vooral de populaire modellen met vierwielaandrijving, vaker leiden tot hogere verzekeringskosten.
Volgens Xiaohui Lu, vice-president bij LexisNexis, correleren EV's met meer dan 400 Nm aan koppel met hogere verzekeringsclaims. Dit verband wordt nog duidelijker wanneer het gewicht van de voertuigen en hun koppel-gewichtsverhouding wordt meegewogen. Hoewel dit niet direct betekent dat de voertuigen inherent minder veilig zijn, benadrukt het wel dat snellere EV’s mogelijk meer risicovol gedrag uitlokken bij bestuurders.
Het probleem is echter complexer dan enkel snelheid en koppel. Lu legt uit dat niet alleen het hogere koppel bijdraagt aan de stijgende kosten, maar ook dat de reparatiekosten van elektrische voertuigen hoger liggen, wat de verzekeringsclaims duurder maakt. Het grotere gewicht van EV's, dat meer schade aan andere voertuigen veroorzaakt bij botsingen, speelt ook een rol.
Interessant is dat vergelijkbare benzinevoertuigen met meer dan 400 Nm aan koppel minder vaak als risicomodel worden gezien, voornamelijk omdat dergelijke voertuigen zeldzamer zijn en vaak alleen in nichemarkten voorkomen.
Daarnaast blijkt uit de data dat ook andere factoren, zoals een leercurve bij bestuurders die van brandstofauto's overstappen naar elektrische voertuigen, mogelijk bijdragen aan het hogere aantal ongevallen. In juni 2024 werd al gemeld dat EV's 17% vaker schadeclaims indienen en dat deze claims 34% zwaarder zijn dan die van traditionele voertuigen. Meer elektrische voertuigen op de weg hebben de trend van hogere verzekeringskosten alleen maar versterkt.
Verzekeraars zullen uiteindelijk een beter inzicht moeten krijgen in de specifieke risico’s van krachtige elektrische voertuigen en hun verzekeringspremies daarop moeten aanpassen. Hoewel vierwielaandrijving vaak wordt gezien als een veiligheidsfunctie, suggereert de huidige data dat krachtige AWD-EV's juist meer risico lopen.
Via: Greencarreports