Stijging in verkoop tweedehands elektrische auto's verwacht
De markt voor tweedehands elektrische voertuigen staat aan de vooravond van een aanzienlijke groei. Een grote factor die de groei bepaalt is het feit dat de eerste golf leasecontracten voor elektrische auto's dit jaar afloopt.
De dalende trend in de prijzen van gebruikte elektrische auto's, wijst op een mogelijke verschuiving in de autokoopgewoonten van Nederlanders. Nederlanders hebben traditioneel een voorkeur voor het aanschaffen van occasions, deze zullen nu steeds vaker elektrisch zijn. Binnenkort zal er dankzij groeiende beschikbaarheid en betaalbaarheid op de tweedehandsmarkt mogelijk een afname ontstaan in de weerstand tegen de aankoop van elektrische voertuigen.
De verwachting dat de occasionmarkt sneller zal vergroenen wordt mede aangedreven door Europese regelgeving. Deze regelgeving verbied het het vanaf 2035 verbiedt voor autoverhuurbedrijven en leasemaatschappijen om nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor aan te schaffen.
De transitie naar elektrisch wordt verder ondersteund door leasemaatschappijen zoals Alphabet en LeasePlan, waar respectievelijk een derde en de helft van de vloot uit elektrische auto's bestaat. De toename van elektrische voertuigen in het leasewagenpark is een rechtstreeks gevolg van de keuze van grote werkgevers voor elektrisch rijden, een trend die zo'n vijf jaar geleden inzette.
Desondanks waarschuwt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) voor een mogelijke vertraging in de groei van elektrische voertuigen. Factoren zoals hogere rentetarieven, stijgende elektriciteitsprijzen en het wegvallen van fiscale voordelen kunnen de overstap naar elektrisch minder aantrekkelijk maken, met name binnen het segment van private lease.
Autoverhuurbedrijven spelen ook een rol in de overstap op elektrisch rijden. Dergelijke bedrijven kopen bij autofabrikanten grote partijen auto's op tegen redelijke korting. Deze auto's worden na een aantal jaar weer terugverkocht aan de fabrikant, die ze vervolgens op de tweedehands markt brengt. Sommige autoverhuurbedrijven verkopen de gebruikte elektrische auto's ook zelf.
Enkele bedrijven zoals Enterprise aarzelen om volledig over te stappen op een elektrische vloot vanwege uitdagingen zoals laadinfrastructuur en technische beperkingen van elektrische auto's. Hertz, daarentegen, is positief over zijn elektrische vloot en anticipeert op een toename van tweedehands elektrische auto's in de nabije toekomst.
Tesla onderscheidt zich in deze ontwikkeling door zijn geïntegreerde benadering van productie, assemblage en verkoop. Tesla verkoopt dan ook geen grote partijen auto's met kortingen aan verhuurbedrijven. Recentelijke prijsverlagingen van populaire modellen zoals de Model Y en Model 3 zijn gunstig voor potentiële kopers maar hebben geleid tot waardevermindering voor recente kopers en grote investeerders zoals Hertz. Hertz moest een aanzienlijke afschrijving boeken op zijn elektrische vloot door de prijsdalingen bij Tesla.
De recente ontwikkelingen markeren een belangrijk moment voor de Nederlandse automarkt. De toegankelijkheid van elektrische auto's wordt door een aanbod en betaalbaarheid vergroot en hiermee zal de acceptatie van elektrische auto's wellicht groter worden.