Mazda schudt de auto-industrie op met zijn nieuwste elektrische model: de 6e
Mazda gooit het roer om met zijn eerste volwaardige elektrische auto: de 6e. Het Japanse merk, dat eerder voorzichtig was met volledig elektrische modellen, pakt nu stevig uit met een indrukwekkende combinatie van design, technologie en rijprestaties. Het resultaat mag er zijn, want mooi is deze Mazda zeker!
Een gedurfde stap van Mazda
Hoewel Mazda al eerder een elektrische auto op de markt bracht met de MX-30, was deze beperkt inzetbaar vanwege zijn kleine actieradius. De nieuwe Mazda 6e zet daarentegen vol in op bruikbaarheid en bereik. Met de introductie van dit model trekt Mazda een streep door het benzinetijdperk van de 6-serie: wie nu een nieuwe Mazda 6 wil, moet elektrisch rijden. De 6e komt als ruime hatchback met een groot laadvermogen en veel praktische eigenschappen. Zo biedt de kofferbak aan de achterkant voldoende ruimte, aangevuld met een royale frunk van 70 liter voorin.
Twee accupakketten, opvallende verschillen
Mazda biedt de 6e aan met twee accupakketten: een standaardversie van 68,8 kWh en een Long Range-variant van 80 kWh. Opvallend is dat de kleinere batterij niet alleen sneller laadt (tot 200 kW), maar ook een krachtigere motor heeft met 258 pk. De Long Range-versie, met een actieradius van 552 km volgens de WLTP-cyclus, doet het met 244 pk en een lager piek-laadvermogen van 95 kW. De snellaadtijd van 10% naar 80% bedraagt respectievelijk 22 en 45 minuten. Beide versies sprinten in ongeveer 8 seconden naar de 100 km/u en hebben een topsnelheid van 175 km/u.
Luxe interieur met Chinese invloeden
Het interieur van de Mazda 6e ademt luxe en comfort, met hoogwaardige materialen zoals alcantara en een moderne afwerking. Opvallend is het grote 14,6-inch infotainmentscherm, dat zorgt voor een hightech uitstraling. Hoewel Mazda bekendstaat om zijn minimalistische interieurs, maakt het merk hier de sprong naar meer digitale bediening, compleet met Gesture Control voor eenvoudige bediening van functies via handgebaren. De lage daklijn en hoge middentunnel zorgen voor een knusse sfeer, terwijl achterpassagiers profiteren van een royale beenruimte.
Ruimte en trekvermogen
Met een lengte van 4,92 meter is de Mazda 6e een serieuze speler in het D-segment, vergelijkbaar met grote sedans zoals de Audi A6 en BMW i5. De auto biedt een trekvermogen tot 1.500 kg, waardoor hij ook voor vakanties met een caravan geschikt is. De bagageruimte achterin bedraagt 330 liter, wat enigszins beperkt is voor zijn formaat, maar dit wordt gecompenseerd door de extra opbergruimte in de frunk.
Prijs en concurrentie
Mazda wil de instapprijs van de 6e onder de 45.000 euro houden, wat hem direct in de strijd brengt met modellen zoals de Tesla Model 3, Polestar 2 en BYD Seal. Hoewel de Mazda minder snel is dan sommige van zijn concurrenten, biedt hij meer ruimte en een luxueuzer interieur. Voor wie op zoek is naar een ruime, comfortabele elektrische auto met een premium uitstraling, lijkt de Mazda 6e een veelbelovende keuze.