Bizar: Rob Dahm's unieke 12-rotor motor op de testbank

Sommige motorprojecten zijn zo absurd, dat ze alle grenzen van het mogelijke opzoeken. YouTuber Rob Dahm werkt momenteel aan zo’n motor: een 12-rotor met maar liefst drie turbo’s. Onlangs mocht dit spectaculaire project voor het eerst naar de testbank, en dat leverde nogal indrukwekkende resultaten én uitdagingen op.
Niet nieuw, wel vernieuwd
De enorme 12-rotor is ooit bedacht door motorbouwer Tyson Garvin. Oorspronkelijk was het blok atmosferisch – dus zonder turbo's – en draaide het probleemloos tot 10.000 toeren per minuut. Destijds leverde het een vermogen van ongeveer 1.400 pk en dat al bij slechts 2.000 toeren per minuut. Maar deze cijfers waren nooit officieel bevestigd.
Nu is de motor in handen van Rob Dahm, die er drie enorme turbo's op monteerde en diverse onderdelen aanpaste. Sinds 2023 werkt hij intensief aan de krachtbron, met als doel de grenzen nog verder te verleggen.
Eerste keer op de dynobank
Het naar binnen brengen van de motor bleek al een flinke klus. Vervolgens bleek het blok niet zomaar op de testbank te passen. Een speciale adapter moest daarom op maat worden gemaakt. Ook speelde brandveiligheid een grote rol bij deze test, vanwege het extreme karakter van de motor.
Tijdens deze eerste dynosessie was voorzichtigheid het sleutelwoord. De maximale toerengrens werd op 4.000 toeren gelegd en de aanwezige turbodruk werd expres afgevoerd, zodat de motor feitelijk nog steeds atmosferisch liep. Maar zelfs in die veilige modus was het resultaat indrukwekkend. Bij een tweede test leverde de motor zonder echte turbodruk al 750 lb-ft (meer dan 1.000 Nm) koppel bij 3.500 toeren per minuut. Dit bevestigde de claims van de oorspronkelijke bouwer Garvin.
Letterlijk te groot om te starten
Ondanks de spectaculaire prestaties liep de test op de dynobank al snel spaak. Niet door technische storingen aan de motor zelf, maar simpelweg omdat de starters kapot gingen. De motor was zo groot en zwaar, dat gewone starters het werk niet aankonden. Uiteindelijk liet Dahm een speciale startmotor bouwen die normaal gesproken voor dieselmotoren wordt gebruikt, zodat de motor weer kon starten.
Vervolg belooft nog spectaculairder te worden
De volgende stap voor Dahm en zijn unieke 12-rotor is duidelijk: volledige turbodruk en hogere toerentallen benutten. Met zoveel vermogen en koppel al bij lage toeren lijkt het duidelijk dat het eindresultaat indrukwekkend zal zijn. Wordt vervolgd dus.