Mazda introduceert in 2027 de nieuwe Skyactiv-Z benzinemotor
Mazda werkt aan de ontwikkeling van een nieuwe viercilinder benzinemotor, genaamd de Skyactiv-Z, die in 2027 de Skyactiv-G en Skyactiv-X zal vervangen. Het doel van de Japanse autofabrikant is om zowel prestaties als milieuvriendelijkheid te verbeteren, terwijl de motor voldoet aan strenge Europese en Amerikaanse emissienormen.
Skyactiv-Z wordt Mazda’s nieuwe standaard viercilindermotor en bouwt voort op de technologieën van de Skyactiv-G en Skyactiv-X. Hoewel Skyactiv-G wijdverspreid was, wist de geavanceerde Skyactiv-X met zijn HCCI-technologie minder aan populariteit te winnen. De nieuwe Skyactiv-Z zal gebruikmaken van het “lambda één” verbrandingsprincipe, wat zorgt voor een optimale verbranding door de lucht- en brandstofverhouding perfect in balans te houden. Dit bevordert zowel de thermische efficiëntie als een vermindering van schadelijke emissies, omdat alle brandstof effectief wordt verbrand.
Mazda's document geeft weinig details vrij, maar het bedrijf meldt dat de motor hoge thermische efficiëntie en prestaties levert door middel van “super lean burn combustion” in een breed toerenbereik. Verwacht wordt dat de Skyactiv-Z de toekomstige Mazda-modellen in Europa en de Verenigde Staten zal aandrijven. Tegelijkertijd werkt Mazda aan een verbeterde inline-zescilindermotor, waarbij lessen uit de Skyactiv-Z-ontwikkeling worden toegepast om ook grotere motoren schoner te laten draaien.
Naast de Skyactiv-Z blijft Mazda werken aan de ontwikkeling van de rotatiemotor, ondanks de uitdagingen op het gebied van emissies. De ontwikkelingen verlopen volgens Mazda’s team “goed,” en dit nieuws komt kort nadat het bedrijf, samen met Toyota en Subaru, nieuwe verbrandingsmotoren aankondigde.