Miljoenenbusiness: hoe Carlos Tavares zijn zakken vulde bij Stellantis

Carlos Tavares stond vier jaar lang aan het roer van de Stellantis-boot en verliet het bedrijf eind 2024 plotseling, ondanks een contract dat nog tot 2026 liep. Nu blijkt dat hij in die periode meer dan 102 miljoen euro verdiende, terwijl Stellantis in 2024 een nogal forse winstdaling van 70 procent leed. Zijn vertrek kwam op een moment dat het bedrijf op zoek moest naar oplossingen voor dalende verkoopcijfers en een verslechterende financiële situatie.
Salaris en bonussen liepen flink op
Uit de jaarverslagen van Stellantis blijkt dat Tavares ieder jaar een meer dan royaal salaris ontving. In 2021 verdiende hij 19,1 miljoen euro, in 2022 steeg dat bedrag naar 23,4 miljoen euro en in 2023 piekte zijn beloning op 36,4 miljoen euro. Ondanks de teleurstellende financiële resultaten van Stellantis in 2024, streek hij dat jaar alsnog 23 miljoen euro op, wat toch een beetje apart is.
In totaal verdiende Tavares als CEO van Stellantis 102,2 miljoen euro. Dit bedrag bestaat niet alleen uit zijn basissalaris van 2 miljoen euro per jaar, maar ook uit kortetermijn- en langetermijnbonussen, pensioenbijdragen en andere bijkomende extra’s.
Afscheidspremie en extra aandelen
Naast zijn normale beloning ontvangt Tavares in 2024 en 2025 nog een extra compensatie vanwege zijn vertrek. Stellantis betaalt hem een afscheidspremie van 2 miljoen euro, gevolgd door nog eens 10 miljoen euro als hij een bepaalde doelstelling behaalt. Bovendien krijgt hij in januari 2026 nog 800.000 aandelen in Stellantis, waarvan de waarde al is meegerekend in zijn totale beloning van 2024.
Moeilijke tijden voor Stellantis
Terwijl Tavares miljoenen ontving, had Stellantis een nogal zwaar jaar. De autofabrikant zag de nettowinst met 70 procent dalen en de omzet kelderde met 17 procent. Wereldwijd daalde de verkoop met 12 procent, mede door een beperkt modellengamma en sterkere concurrentie. In Europa begon 2025 ook slecht: de verkoop in de Europese Unie en omliggende landen zakte met 16 procent ten opzichte van januari 2024. Alleen Alfa Romeo wist zijn verkoopcijfers op peil te houden.
Ondertussen blijft de zoektocht naar een nieuwe CEO doorgaan. Stellantis verwacht in de eerste helft van 2025 een opvolger te benoemen, die het concern door deze turbulente periode moet loodsen.