Stellantis verliest 70% nettowinst in 2024

De jaarcijfers van Stellantis laten zien waarom de autofabrikant zich in een beetje turbulente tijden bevindt. De nettowinst daalde in 2024 namelijk met 70 procent en de verkoopcijfers zakten wereldwijd in. Ondertussen is het concern stuurloos na het ontslag van CEO Carlos Tavares en blijft de vraag: wie gaat Stellantis uit deze crisis loodsen?
Schokkende jaarcijfers en dalende verkoop
Stellantis zag zijn netto-omzet in 2024 met 17 procent dalen, van 189,5 miljard euro naar 156,9 miljard euro. Maar de grootste klap kwam in de winstcijfers: de nettowinst kelderde van 18,6 miljard euro in 2023 naar slechts 5,5 miljard euro in 2024. In de tweede helft van het jaar leed het bedrijf zelfs een verlies van 100 miljoen euro.
De oorzaak ligt grotendeels bij tegenvallende autoverkopen. Wereldwijd verkocht Stellantis 12 procent minder voertuigen dan in 2023, met de grootste daling in de Verenigde Staten, waar de verkoop met 25 procent afnam. In Europa zakten de cijfers met 7,3 procent. Met een verzadigde markt en stijgende concurrentie van Chinese fabrikanten is het een uitdaging voor het concern om weer grip te krijgen op de situatie.
Interne chaos en zoektocht naar een nieuwe leider
De slechte resultaten hadden direct gevolgen in de top van Stellantis. CEO Carlos Tavares moest eind 2024 vertrekken, en sindsdien neemt John Elkann tijdelijk de leiding. Het concern zoekt nog steeds naar een opvolger, maar verwacht pas in de eerste helft van 2025 een nieuwe CEO aan te stellen.
Ondertussen zijn er ingrijpende veranderingen doorgevoerd. Meerdere merkdirecteuren, waaronder die van Peugeot en Jeep, werden vervangen. Ook wordt nagedacht over een herstructurering van het merkportfolio. Sommige merken presteren ondermaats en Stellantis zou volgens analisten moeten overwegen om afscheid te nemen van minder succesvolle labels zoals DS en Lancia.
Hoe nu verder?
Om het tij te keren heeft Stellantis verschillende maatregelen aangekondigd. Zo wil het concern de voorraden verkleinen, de samenwerking met leveranciers verbeteren en zich actiever inzetten in politiek lobbywerk. Ook wordt er gekeken naar flexibelere strategieën rond CO₂-emissieregels, wat kan betekenen dat verbrandingsmotoren een grotere rol blijven spelen in het gamma.
Ondanks de tegenslagen blijft Stellantis investeren in de toekomst. In 2024 introduceerde het concern nieuwe platformen zoals STLA Medium en STLA Large, waarop toekomstige modellen als de elektrische Peugeot e-3008 en de Dodge Charger Daytona gebaseerd zijn. Daarnaast is het STLA-frame voor grote SUV’s en pick-ups bijna klaar.
Toch blijft het de vraag of deze stappen voldoende zijn om Stellantis er weer bovenop te helpen. De beurswaarde van het bedrijf is het afgelopen jaar met bijna 50 procent gedaald en beleggers blijven sceptisch. Alles hangt af van de nieuwe CEO, die straks de moeilijke taak krijgt om het concern weer op koers te krijgen.