Autofabrikant Stellantis in moeilijkheden: winst daalt met 48% in eerste halfjaar
De Europese-Amerikaanse autofabrikant Stellantis, bekend van merken als Fiat en Peugeot, zag zijn winst in de eerste helft van 2024 met maar liefst 48 procent dalen. Het bedrijf overweegt nu drastische maatregelen zoals prijsverlagingen en productieverminderingen om de verliezen te beperken.
De autofabrikant, bekend van merken zoals Peugeot, Opel, Jeep en Ram, rapporteerde een aangepast bedrijfsresultaat (EBIT) van 8,46 miljard euro, wat een flinke daling van 40% is vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit resultaat bleef ook onder de analistenverwachting van 8,85 miljard euro, zoals vastgesteld door een peiling van Reuters.
De nettowinst van Stellantis daalde met 48% tot 5,65 miljard euro, terwijl de omzet met 14% terugviel tot 85,02 miljard euro. Deze neerwaartse spiraal wordt toegeschreven aan dalende verkopen, ongunstige wisselkoersen en herstructureringskosten. Bovendien kampt het bedrijf met hoge voorraden, vooral in de Verenigde Staten, wat CFO Natalie Knight ertoe bracht aan te geven dat prijsverlagingen waarschijnlijk nodig zullen zijn om klanten aan te trekken en ruimte te maken voor nieuwe modellen later dit jaar.
Ondanks deze tegenvallende resultaten, houdt Stellantis vast aan haar doelstellingen voor het hele jaar, waaronder de lancering van 20 nieuwe modellen. Het bedrijf verwacht dat de operationele winstmarge in de dubbele cijfers blijft, hoewel deze in de eerste helft van het jaar op 10% uitkwam.