Allianz: "Europese auto-industrie heeft financiƫle steun nodig"
Volgens kredietverzekeraar Allianz heeft de Europese auto-industrie dringend financiƫle steun nodig vanuit Brussel. Als dit niet snel gebeurt dreigt de Europese industrie achter te raken op die van China en de VS.
In een rapport over de auto-industrie kwam Allianz naar buiten met haar analyse dat de Europese auto-industrie financiƫle steun nodig heeft vanuit Brussel. Zonder deze steun bestaat er een grote kans dat de Europese auto-industrie achter gaat lopen op concurrenten uit China en de VS. Deskundigen van Allianz waarschuwen dat er in Europa wel te veel regels gelden en dat daar weinig stimulerend beleid tegenover staat.
Volgens de risicodirecteur van de Benelux Johan Geeroms ligt China mijlenver voor op Europa bij de ontwikkeling van elektrische auto's. In China krijgen autofabrikanten steun van de overheid om de ontwikkeling van EV's te stimuleren. Europese autofabrikanten zijn druk bezig met de transitie naar elektrisch maar hun wacht een hevige concurrentiestrijd met Chinese en Amerikaanse auto's.
Om te kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van EV's moeten Europese autofabrikanten volgens Renault topman Luca de Meo meer samenwerken. Geeroms stelt dat Brussel veel meer moet investeren in het uitbreiden van de hoeveelheid laadpalen en laadstations. De enige landen met een redelijke laadinfrastructuur zijn Nederland, Frankrijk en Duitsland.
Om de Europese auto-industrie levend te houden moet er dus geld worden geĆÆnvesteerd en infrastructuurstimulansen worden ingevoerd. Als dit niet op tijd wordt gedaan is Allianz Trade bang dat het werk van zo'n 6,5 miljoen mensen in gevaar komt. Zij stellen dat de sector in Europa zo'n 950.000 bedrijven telt, van autofabrikanten tot toeleveranciers.