Zien: gelaagd glas in auto's kan levensgevaarlijk zijn in noodsituaties
Gelaagd glas wordt steeds vaker in moderne auto's toegepast vanwege zijn inbraakwerende eigenschappen. Dit type glas blijkt echter levensgevaarlijk te kunnen zijn wanneer een voertuig te water raakt. In een recente rapportage van De Telegraaf spreken Marcel Zegger, CEO van Lifehammer, en automonteur Lowie Hoedt over de risico's van dit type glas.
Het probleem met gelaagd glas is dat het, in tegenstelling tot gehard glas, vrijwel onbreekbaar is, zelfs met speciale veiligheidshamers. Zegger legt uit dat gelaagd glas bestaat uit twee lagen glas met daartussen een folielaag, wat het extreem sterk maakt. Dit betekent dat inzittenden van een auto met gelaagd glas in een noodsituatie, zoals wanneer het voertuig te water raakt, mogelijk niet uit de auto kunnen ontsnappen.
Bekijk hier hoe Ellie Lust tevergeefs een ruitje probeert in te tikken dat vermoedelijk gelaagd is:
Hoedt deelde een tragisch voorval waarbij een automobilist in het water belandde en ondanks herhaalde pogingen niet in staat was het raam te breken, wat uiteindelijk leidde tot zijn overlijden. "Als je in het water rijdt met gelaagd glas, dan krijg je het niet kapot," aldus Hoedt.
Tijdens de demonstratie in de Telegraaf rapportage werd duidelijk hoe problematisch dit kan zijn. Ondanks talloze pogingen met een veiligheidshamer bleef het gelaagde glas volledig intact, wat de presentatrice als "doodeng" omschrijft. Veel auto's, waaronder modellen van Tesla, Mercedes en BMW, zijn uitgerust met dit type glas, wat automobilisten in gevaar kan brengen als ze niet bewust zijn van de risico's.
Experts waarschuwen dan ook dat bestuurders van auto's met gelaagd glas zich bewust moeten zijn van de gevaren en alternatieve ontsnappingsmethoden moeten overwegen voor het geval ze in een noodsituatie terechtkomen.
De rapportage van de Telegraaf: