Nieuwe plannen autobelastingen en verkeersmaatregelen kabinet-Schoof
Het kabinet-Schoof presenteert in hun regeerprogramma diverse voorstellen om het wegverkeer te verbeteren en de autobelastingen te hervormen. Hierbij staan een betaalbare toekomst voor alle weggebruikers en de overgang naar elektrisch rijden centraal.
In het regeerprogramma wordt benadrukt dat de auto een belangrijk vervoermiddel blijft voor veel Nederlanders. Om dit te ondersteunen, zal er geïnvesteerd worden in een veilig, betrouwbaar en toekomstbestendig hoofdwegennet, met extra aandacht voor het behoud en onderhoud van de wegen. Daarbij wordt op delen van de snelweg de maximumsnelheid verhoogd naar 130 kilometer per uur, mits dit op een verantwoorde manier kan. Het kabinet zal later dit jaar een Actieagenda Auto presenteren met daarin plannen over technologische ontwikkelingen, zoals de opkomst van elektrische voertuigen en de voortschrijdende digitalisering.
Het wagenpark zal de komende jaren bestaan uit zowel elektrische als brandstofauto’s. Het kabinet wil ervoor zorgen dat de lasten eerlijk worden verdeeld tussen deze groepen, om autorijden betaalbaar te houden. Tegelijkertijd moet er voldoende ondersteuning blijven voor elektrische auto’s, zodat Nederland de klimaatdoelen en de vermindering van stikstofuitstoot kan realiseren. Omdat de inkomsten uit autobelastingen afnemen door de toename van elektrische voertuigen, gaat het kabinet op zoek naar een stabiel belastingstelsel. Dit plan zal in het eerste kwartaal van 2025 worden gepresenteerd en zal rekening houden met de doelen voor CO2-reductie uit het Herstel- en Veerkrachtplan van Nederland.
Per 2026 wordt er een nieuwe korting ingevoerd op de motorrijtuigenbelasting voor emissievrije auto’s, ter compensatie van het hogere gewicht door de accu’s. Daarnaast zal het kabinet onderzoeken welke maatregelen genomen kunnen worden om de files te verminderen en de verkeersveiligheid te verbeteren, waarbij ook de stijgende trend van verkeersslachtoffers aandacht krijgt.