VW topman zegt tegen EU: emissienormen moeten realistischer
Hans Dieter Pötsch, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Volkswagen AG, heeft de Europese Unie dringend verzocht om de strenge emissie-eisen voor 2025, 2030 en 2025 te versoepelen. Volgens Pötsch is de huidige markt niet in staat om aan de opgelegde normen te voldoen, wat de toekomst van elektrisch vervoer in gevaar brengt.
Terwijl de Europese automarkt krimpt en de verkopen in China teruglopen, dringt Volkswagen-topman Hans Dieter Pötsch aan op een herziening van de emissie-eisen. Hij stelt dat de politiek ambitieuze doelen heeft gesteld zonder de noodzakelijke infrastructuur en klantbereidheid in acht te nemen. Dit doel kan volgens sector alleen worden bereikt met een grotere verkoop van elektrische auto's en juist de verkoop van EV's loopt enorm terug.
De oproep komt op een moment net nadat Volkswagen eerder deze week te kennen heeft gegeven moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen door teruglopende verkopen en een krimpende automarkt. "Elektrisch vervoer is de toekomst, maar – en ik kan dit niet genoeg benadrukken – de politiek heeft doelen opgelegd zonder de daarvoor noodzakelijke infrastructuur, en zonder te overwegen of de klant ook aan boord is" aldus Pötsch.
Volgen Pötsch blijft de vraag naar elektrische auto's in Europa achterblijft bij de verwachtingen. Hoewel hij gelooft dat de overgang naar elektromobiliteit zal slagen, stelt hij dat het langer zal duren dan oorspronkelijk gedacht. Daarom pleit hij voor aanpassingen van de CO₂-doelstellingen voor 2025, 2030 en 2035 om deze realistischer te maken.
Hij dringt aan op meer duidelijkheid en stabiliteit van de EU in het beleid om de overstap naar elektrische mobiliteit te ondersteunen. Verschillende andere autofabrikanten, zoals BMW hebben ook aangedrongen op soepelere CO₂-doelen om boetes te vermijden.