Eigenaren klagen: Tesla Cybertruck banden slijten veel te snel
Eigenaren van de Tesla Cybertruck klagen over de snelle slijtage van hun banden, waarbij sommigen na slechts 10.000 kilometer al tegen vervanging aankijken. De enorme kracht en het gewicht van de elektrische truck blijken een grote uitdaging voor de banden, die veel sneller slijten dan verwacht.
Verschillende eigenaren melden dat hun bijna nieuwe Cybertruck al binnen een paar maanden een bandenslijtage van zorgwekkende proporties vertoont. Een eigenaar op het Cybertruck Owners Club-forum beschreef dat zijn truck na slechts 10.000 kilometer dringend toe was aan nieuwe banden, wat hij toeschrijft aan een mogelijk fabricagefout. Bij de meting bleek dat de voorbanden slechts 4/32 inch profiel over hadden, terwijl de achterbanden op 5/32 inch zaten. In de VS wordt een band als versleten beschouwd bij 2/32 inch profiel, wat betekent dat deze Cybertruck al bijna op dat punt is, ondanks een korte gebruiksperiode.
De bandenproblemen zijn niet uniek voor de Cybertruck. Ook Rivian-eigenaren hebben geklaagd over vroegtijdige slijtage, vooral door de hoge belasting van elektrische voertuigen. Hoewel rijmodi zoals Tesla’s Chill Mode en Rivian’s Conserve Mode zijn ontworpen om de actieradius te verbeteren, kunnen ze onbedoeld extra druk uitoefenen op de voorbanden, wat bijdraagt aan snellere slijtage. Toch blijft het rijden met een voertuig van bijna 3.175 kilogram, zoals de Cybertruck, een uitdaging voor banden, ongeacht hoe voorzichtig de eigenaar rijdt.
Bandenkeuzes blijven belangrijk voor de prestaties van een elektrische truck. Hoewel hardere banden langer meegaan, kunnen ze negatieve gevolgen hebben voor de grip, acceleratie en het remvermogen. Aan de andere kant slijten zachtere, gripvaste banden sneller, wat eigenaren voor een lastige keuze stelt: prestaties of duurzaamheid.