Nieuw designteam BMW: wat betekent dat voor de toekomst?
BMW heeft een grote reorganisatie aangekondigd binnen hun designafdeling, met nieuwe leidinggevenden aan het roer. Het merk hoopt hiermee een frisse wind te laten waaien door het ontwerp van hun toekomstige modellen, maar of dit ook direct leidt tot meer gewaardeerde designs, blijft de vraag.
De designafdeling van BMW blijft onder leiding van Adrian van Hooydonk, maar krijgt versterking van twee nieuwe sleutelfiguren. Maximilian Missoni, die eerder verantwoordelijk was voor de ontwerpen van Polestar en Volvo, wordt verantwoordelijk voor de designs van de hogere middenklassemodellen en de Alpina-lijn. Zijn collega Oliver Heilmer, voorheen bij Mini, neemt de kleine en middenklassemodellen van BMW voor zijn rekening, inclusief de sportieve M-modellen.
Deze reorganisatie, waarbij voormalig designbaas Domagoj Dukec naar Rolls-Royce verhuist, moet leiden tot meer consistentie in het ontwerp van BMW's verschillende merken, waaronder Mini, Rolls-Royce en BMW Motorrad. Missoni, bekend om zijn strakke, Scandinavische stijl, brengt ervaring mee van het ontwerpen van Polestar-modellen zoals de Polestar 3 en 4. Liefhebbers hopen dat zijn invloed leidt tot elegantere en meer gewaardeerde ontwerpen.
Hoewel BMW de afgelopen jaren veel discussie opriep met hun gewaagde designtaal, blijft het merk succesvol in verkoopcijfers. Het is nu de vraag of de veranderingen in het designteam ook leiden tot meer geaccepteerde en tijdloze ontwerpen, of dat BMW vasthoudt aan hun huidige opvallende stijl.