Brand Tesla Semi-vrachtwagen vergt 190.000 liter water
Bij een brand van een Tesla Semi-vrachtwagen op de Amerikaanse snelweg is de brandweer voor grote uitdagingen komen te staan. Na een ongeluk waarbij de vrachtwagen van de weg raakte en in brand vloog, was er een enorme hoeveelheid water nodig om de vlammen te blussen en de lithium-ionbatterijen van de elektrische vrachtwagen af te koelen. In totaal werd er bijna 200.000 liter water gebruikt, en de snelweg bleef 15 uur afgesloten om de situatie veilig te kunnen beheersen.
De Tesla Semi-vrachtwagen, bestuurd door een Tesla-medewerker, was onderweg van Livermore, Californië, naar de Tesla Gigafactory in Sparks, Nevada, toen het misging. De truck raakte van de weg, botste tegen een dikke boom en vloog vervolgens in brand. Gelukkig kwam de bestuurder zonder verwondingen uit het voertuig, maar de elektrische vrachtwagen zelf had minder geluk. Het accupakket vatte vlam, en wat volgde was een intensieve blusoperatie door de brandweer, ondersteund door Tesla-experts.
Om het vuur volledig te doven en te voorkomen dat de batterijen opnieuw zouden ontbranden, moest de brandweer maar liefst 190.000 liter water gebruiken. Het blussen van lithium-ionbatterijen is geen eenvoudige taak, aangezien deze batterijen de neiging hebben om na het blussen opnieuw te ontbranden door thermische reacties. Uit voorzorg werd er ook een vliegtuig ingezet om brandvertragende middelen rond het wrak te verspreiden en te voorkomen dat de vlammen zich naar omliggende bosgebieden zouden verspreiden.
Het incident vond plaats op de Interstate 80, een belangrijke verkeersader in Californië, en zorgde ervoor dat de snelweg meer dan 15 uur afgesloten bleef. Dit gaf de brandweer de tijd om de batterijen te koelen en de situatie veilig te stellen. De vrachtwagen werd uiteindelijk naar een veilige locatie gebracht, waar het voertuig gedurende 24 uur werd bewaakt om er zeker van te zijn dat er geen nieuwe brand zou ontstaan.
Dit incident is niet de eerste keer dat hulpdiensten te maken krijgen met de complexiteit van het blussen van branden bij elektrische voertuigen. De lithium-ionbatterijen die deze voertuigen aandrijven, vereisen speciale aandacht vanwege de kans op herontbranding, en de benodigde hoeveelheden water zijn vaak vele malen hoger dan bij voertuigen met verbrandingsmotoren. Bij dit specifieke incident was de brandweer bang dat de brand zich opnieuw zou verspreiden, zeker in het droge en brandgevoelige Californië.
Tesla heeft een eigen team van experts die bij dergelijke incidenten worden ingezet om de hulpdiensten te ondersteunen. In dit geval stuurde Tesla een technisch expert naar de plek van het ongeluk om de brandweer te assisteren bij het veiligstellen van de vrachtwagen en het accupakket. Gelukkig vatte de batterij, na een intensieve blusoperatie, niet opnieuw vlam.
De Tesla Semi is nog niet in grootschalige productie, hoewel er sinds 2022 al enkele vrachtwagens zijn geleverd aan klanten zoals PepsiCo. De grootschalige productie staat gepland voor eind 2025, en Tesla heeft aangekondigd dat er nog veel werk nodig is om de veiligheid en operationele efficiëntie van deze trucks te optimaliseren.
Incidenten zoals deze hebben echter vragen opgeroepen over de risico's die gepaard gaan met elektrische vrachtwagens, vooral wanneer het gaat om ongelukken en het blussen van branden. Brandweerkorpsen over de hele wereld kijken nu naar nieuwe protocollen en technologieën om branden bij elektrische voertuigen sneller en veiliger te kunnen blussen.
De National Transportation Safety Board (NTSB), de Amerikaanse autoriteit voor transportveiligheid, is een onderzoek gestart naar het ongeluk en de daaropvolgende brand. Het onderzoek zal waarschijnlijk ook bekijken hoe de brandveiligheid van elektrische voertuigen kan worden verbeterd en of er aanpassingen nodig zijn in de productieprocessen van deze vrachtwagens.
Hoewel de productie van elektrische vrachtwagens zoals de Tesla Semi veelbelovend is voor de toekomst van emissievrij transport, blijft de uitdaging groot om deze voertuigen niet alleen efficiënt, maar ook veilig te maken. Incidenten zoals deze herinneren ons eraan dat de technologie nog volop in ontwikkeling is en dat er nog veel te leren valt over het veilig beheren van deze voertuigen.