Moeten de wegen dicht bij wegwerkzaamheden?
Hard-rijders met drank op gooien etenswaren, men rijdt over afgesloten stukken en houdt geen rekening met de wegwerkers. Moet voor de veiligheid van wegwerkers de weg niet gewoon dicht?
De veiligheid van arbeiders bij wegwerkzaamheden wordt steeds minder. Maar meer flitsen bij wegwerkzaamheden schijnt te veel te vergen van de Politie. Daarom is er nu het idee om de gehele weg af te sluiten. Zo kunnen de wegwerkers zonder risico werken aan de wegen. Maar is dit haalbaar?
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen laat weten dat het volledig afsluiten van de wegen verre van ideaal is. Het afsluiten van de wegen zal zorgen voor enorm veel files en oponthoud, en dat is lastig. Een optie zou zijn om net zoals in Duitsland het verkeer via de andere weghelft te leiden. Ook dit zal wel voor files zorgen maar de werkers kunnen veilig werken en de files zullen minder groot zijn dan als je de weg helemaal af zou sluiten.
Autojournalist Meindert Schut snapt de situatie maar herkent ook de irritatie van de automobilist.
Ook is een groot verschil met Duitsland dat wij in Nederland gebruik maken van pionnetjes en bordjes en de Duitsers zetten betonblokken neer. Daar moet je wel op letten. Zo'n betonafscheiding zou dus misschien in Nederland ook wel kunnen werken. De wegwerkers zouden zich in ieder geval een stuk veiliger voelen.
De plannen zijn in ieder geval dat jouw elektrische auto straks begrensd wordt en zo dus gewoon niet te hard kan rijden. Een veilig en heftig initiatief, maar gaan de automobilisten hier mee akkoord?
Volgens de verkeerspsycholoog is het volledig afsluiten van een belangrijke snelweg niet te doen. De files zullen enorm worden en mensen zullen andere wegen nemen zoals bijvoorbeeld door kleine dorpjes die daar niet op berekend zijn. Een passende oplossing zal dus gevonden moeten worden om de veiligheid van de wegwerkers te kunnen garanderen.