Euro NCAP wil ouderwetse knoppen terug op het dashboard
Euro NCAP wil autofabrikanten aanmoedigen om fysieke knoppen te behouden voor vitale rijfuncties, zoals ruitenwissers, alarmlichten en richtingaanwijzers. Volgens NCAP is de opkomst van touchscreens een gevaarlijke ontwikkeling.
Euro NCAP is vooral bekend als veilgheidsorganisatie die botsproeven uitvoert. De auto's die zij testen kunnen bij deze proeven maximaal vijf sterren behalen. Nu is NCAP de strijd tegen touchscreens gestart omdat zij deze zien als afleidend en potentieel gevaarlijk in geval van nood.
Richard Schram, de technisch directeur van NCAP, benadrukt dat het bedienen van vitale fysieke knoppen essentieel is voor de veiligheid van bestuurders. Wanneer deze fysieke knoppen ontbreken zegt Schram dat het voor een auto niet meer mogelijk zal zijn om een score van vijf sterren te behalen.
Op dit moment maakt alleen Tesla nog gebruik van een touchscreen als centraal punt voor de bediening van alle functies. Bij NCAP bestaat de angst dat andere autoproducenten dit voorbeeld in de toekomst zullen volgen. Om dit tegen te gaan zullen zij door middel van hun sterren rating autoproducenten aanmoedigen fysieke knoppen te behouden.