Nederlandse verkeersdata stroomt door aderen van Kia en Hyundai
Tegenwoordig zijn auto's uitgerust met de nieuwste hulpsystemen om het rijden fijner en veiliger te maken. Deze systemen werken echter pas het best als deze op maat zijn gemaakt, omdat de rijhulp in de ene auto nou eenmaal beter werkt dan de ander. Denk hierbij aan de autopilot van Tesla die in Amerika beter werkt dan in Europa. Dit komt bijvoorbeeld door onze wegbelijning. Kia en Hyundai lijken hier echter een oplossing voor te hebben gevonden.
Hyundai en Kia tekenen vandaag een contract met Nederland zodat deze toegang krijgen tot de Nederlandse verkeersdata. Met deze data kunnen de systemen beter helpen info door te geven.
Zaken als de actuele maximumsnelheid, de bestuurder informeren over een rood kruis of het binnenrijden van een milieuzone. Dit zijn dingen die allemaal van belang zijn in Nederland, maar waar auto's je nu niet voor kunnen waarschuwen. Hier moeten we wel bij vermelden dat het uiteraard gaat om anonieme mobiliteitsdata.
De auto's steeds slimmer maken hoort bij de toekomst. Een voorbeeld is elektrische auto's in de binnenstad. Wanneer alleen EV's hier nog welkom zijn en de binnenstad afgesloten is met paaltjes kan de auto hier mee communiceren zodat deze naar beneden gaan en jou binnen laten. Aan dat soort dingen zal je moeten denken.
Dat Hyundai en Kia toegang krijgen tot de data is echter geen exclusieve deal. Dit wil zeggen dat andere autofabrikanten ook toegang kunnen krijgen tot de info.