Viaplay in zwaar weer: aantal kijkers daalt door hoge kosten
Het leek er even op dat de F1-rechten weer terug zouden komen bij Ziggo. Dit was voor velen gunstig geweest. Het is makkelijker F1 kijken en je hoeft niet een speciaal duur abonnement af te sluiten. Toch snijdt Viaplay zichzelf in de vingers door de abonnementsprijzen te verhogen, want wat blijkt? Het aantal leden loopt terug.
Omdat Viaplay het financieel lastig heeft zullen ze de abonnementsprijzen moeten verhogen. Los van dit heeft F1 TV ook de prijzen verhoogd, dus zijn F1-liefhebbers genoodzaakt om de portemonnee te trekken om legaal de F1 te kunnen kijken.
Nu zijn er twee soorten mensen. De mensen die hoe dan ook de race moeten kijken, en de mensen die het leuk vinden maar het geen 'must' vinden. Die laatste zullen afhaken als het te duur wordt.
Dit lijkt nu ook precies het geval te zijn bij Viaplay. Uit de cijfers van Viaplay over het eerste kwartaal van 2024 blijkt namelijk dat bijna een vijfde van de trouwe kijkers is afgehaakt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Door de recent aangekondigde prijsstijgingen is de kans groot dat er nog meer mensen het Viaplay schip zullen verlaten.
Viaplay laat verder weten in het kwartaalrapport dat een derde van de leden het account deelde met anderen. Om te voorkomen dat het bedrijf omzet mist door het delen gaat het bedrijf maatregelen invoeren om dit tegen te gaan.