Fors meer ongelukken met fatbikes, vooral jongeren vaak slachtoffer
Het aantal ongelukken met fatbikes is dit jaar sterk toegenomen, blijkt uit cijfers van VeiligheidNL. Vooral jongeren tussen de 12 en 15 jaar belanden steeds vaker met ernstig letsel op de spoedeisende hulp. Deskundigen pleiten voor strengere regels en een hogere minimumleeftijd om ongelukken te voorkomen.
In het tweede kwartaal van 2024 raakten 115 mensen gewond door een ongeluk met een fatbike en belandden zij op de spoedeisende hulp, zo blijkt uit gegevens van VeiligheidNL. Dat is een forse stijging ten opzichte van de 25 fatbike-gerelateerde ongevallen in de eerste drie maanden van het jaar. In heel 2023 ging het om 75 gevallen. Jongeren tussen de 12 en 15 jaar vormen een aanzienlijke risicogroep, met bijna de helft van de slachtoffers in deze leeftijdscategorie. Opvallend is dat 24 procent van deze jonge gewonden hersenletsel opliep, een veel hoger percentage dan bij ongelukken met normale fietsen.
Het kenniscentrum VeiligheidNL pleit daarom voor strengere maatregelen, zoals een minimumleeftijd van zestien jaar voor alle e-bikes, waaronder fatbikes. De organisatie benadrukt dat deze maatregelen noodzakelijk zijn om jonge fietsers beter te beschermen. "Dit bevordert niet alleen de eenduidigheid van de handhaving, maar beschermt ook de meest kwetsbare groepen," aldus VeiligheidNL. Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat ziet echter geen heil in het maken van onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen, zoals de Tweede Kamer voorstelt. Volgens hem zouden producenten simpelweg de fatbikes aanpassen om de regels te omzeilen.
Dinsdag stemt de Tweede Kamer over een voorstel om een minimumleeftijd van veertien jaar en een helmplicht voor fatbikes in te voeren. VeiligheidNL roept echter op om de leeftijdsgrens naar zestien jaar te verhogen, aangezien steeds meer jonge slachtoffers met ernstig letsel in het ziekenhuis belanden. De organisatie wijst erop dat wetgeving tijd kost en vraagt ouders om verantwoordelijkheid te nemen en hun kinderen pas op een fatbike te laten rijden als ze zestien jaar oud zijn.
Daarnaast waarschuwen experts voor de toenemende populariteit van illegale fatbikes, zoals de Ouxi V8, die niet voldoen aan Europese veiligheidsnormen. Deze modellen kunnen snelheden boven de 25 kilometer per uur bereiken, wat het risico op ongevallen vergroot. Brussel heeft de Ouxi V8 inmiddels illegaal verklaard, maar naar schatting rijden er in Nederland nog steeds duizenden illegale fatbikes rond. Fabrikanten van legale fatbikes in Nederland zien de Europese beslissing als een stap in de goede richting om de veiligheid op de weg te verbeteren.