Toyota C-HR: een miljoen verkocht in Europa
De Toyota C-HR is sinds zijn debuut in 2016 uitgegroeid tot een succesnummer. Inmiddels is in Europa de magische grens van één miljoen verkochte exemplaren bereikt.
De Toyota C-HR verscheen in 2016 als een opvallende verschijning op de Autosalon van Genève. Het model, een cross-over gebaseerd op Toyota’s gloednieuwe TNGA-platform, sprong direct in het oog met zijn gewaagde design. Het productieontwerp week nauwelijks af van de C-HR Concept uit 2014, wat al aangaf dat Toyota geen concessies deed aan de opvallende styling. Ontwerper Kazuhiko Isawa zei destijds over het model: "[...] de auto zal polariseren, dat is ook een van de pijlers geweest van het design."
Met een lengte van 4,36 meter was de C-HR een compacte cross-over, die inspeelde op de groeiende populariteit van dit segment. Het gewaagde uiterlijk was misschien niet voor iedereen weggelegd, maar dat weerhield de C-HR er niet van om een groot succes te worden. Sinds 2016 verkocht Toyota in Europa meer dan één miljoen stuks. Als je alle verkochte C-HR’s achter elkaar zou parkeren, zou je een rij van 4.360 kilometer krijgen, wat bijna gelijk is aan de afstand van Amsterdam naar Caïro.
In Nederland vonden sinds de marktintroductie ruim 25.000 C-HR’s een eigenaar. Het beste verkoopjaar was 2018, toen 4.689 exemplaren op Nederlands kenteken werden gezet. De huidige generatie C-HR, die in juni 2023 werd gepresenteerd, borduurt voort op het excentrieke design van zijn voorganger. Het model is nu zelfs verkrijgbaar als plug-in hybride, waarmee Toyota wederom inspeelt op de vraag naar efficiëntere aandrijflijnen.