Carlos Tavares: Europese auto-industrie bedreigd door Chinese EV’s
Voormalig Stellantis-topman Carlos Tavares waarschuwt voor een zware toekomst voor de Europese auto-industrie. Volgens Tavares hebben Europese politici autobouwers een doodlopende weg ingeduwd door strikte regelgeving, terwijl China inmiddels een flinke voorsprong heeft op het gebied van elektrische voertuigen. In zijn eerste interview sinds zijn vertrek bij Stellantis geeft hij een scherpe analyse van de situatie.
Europese wetgeving creëert problemen
In een interview met het Portugese medium Expresso uitte Tavares kritiek op de huidige koers van Europese beleidsmakers. Volgens hem dwingt de wetgeving autofabrikanten om volledig in te zetten op elektrische voertuigen (EV’s), terwijl dit niet strookt met hun traditionele sterktes. “China loopt jaren voor op Europa in de ontwikkeling en productie van EV’s,” zegt Tavares. Hij beschrijft de situatie als een "doodlopende weg die volledig door Europese politieke leiders is gecreëerd." Volgens Tavares is de industrie nu in een Darwinistische overlevingsstrijd beland waarin alleen de sterkste merken zullen overblijven.
Spanningen binnen Stellantis
Tavares’ vertrek bij Stellantis op 1 december was naar eigen zeggen een gezamenlijk besluit tussen hem en voorzitter John Elkann. Hij benadrukt dat een bedrijf met 250.000 medewerkers en 15 merken alleen succesvol kan zijn met een eenduidige visie, iets wat volgens hem ontbrak. “Als er geen overeenstemming is in het management, kun je zo’n groot bedrijf niet goed leiden,” stelt Tavares.
Hoewel Tavares een ambitieuze strategie nastreefde, leidde zijn aanpak tot spanningen, vooral in de Verenigde Staten. Dealers van merken zoals Dodge en Jeep bekritiseerden zijn korte-termijnbeslissingen, zoals het verdwijnen van de populaire Hemi V8-motor. Dit zou volgens hen zijn gedaan ten koste van de lange-termijngezondheid van het bedrijf. Inmiddels is voormalig Dodge- en Ram-CEO Tim Kuniskis aangesteld om het merk Ram te leiden, terwijl Stellantis in 2025 een nieuwe CEO zal kiezen.
Europese toekomst onzeker
Ondanks Tavares’ vertrek blijven de uitdagingen voor Europese autofabrikanten groot. Strikte EV-regels, waaronder een verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035, blijven vooralsnog van kracht. Toch lijkt de toekomst van sommige maatregelen onzeker door de toenemende kritiek. Intussen probeert Stellantis de stabiliteit te herstellen, onder andere door zich opnieuw aan te sluiten bij brancheorganisatie ACEA en een conflict met de Italiaanse overheid op te lossen.
De vraag blijft hoe Europese fabrikanten zich staande zullen houden in een markt die steeds meer gedomineerd wordt door efficiënte en goedkopere Chinese EV’s. Tavares heeft er echter weinig vertrouwen in dat de huidige koers de industrie toekomstbestendig maakt.