Omzet groeit, winst krimpt: autodealers in zwaar weer
De omzet van Nederlandse autodealers steeg het afgelopen kwartaal met 6 procent, maar daar is weinig reden tot vreugde. De winst kelderde met maar liefst 34 procent, wat opnieuw laat zien hoe zwaar de sector het heeft. Oplopende kosten en een dalende vraag naar nieuwe auto's maken het er niet beter op.
Winstmarges blijven dalen
Uit cijfers van de Bovag blijkt dat de gemiddelde nettowinstmarge van autodealers in het derde kwartaal slechts 0,89 procent bedroeg. Dat is een flinke daling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen de marge nog 1,43 procent was. De stijgende kosten voor personeel, huisvesting en automatisering drukken zwaar op het resultaat. Vooral de loonkosten zijn in twee jaar tijd met bijna 17 procent toegenomen.
Dalende omzet nieuwe auto's
De verkoop van nieuwe auto’s blijft een groot probleem. Gemiddeld daalde de omzet uit deze verkoop met ruim 169.000 euro per dealer, terwijl ook de gemiddelde prijs van een nieuwe auto voor het eerst in lange tijd licht daalde naar 34.186 euro. Voor veel consumenten blijft dit echter een hoge drempel. Volgend jaar zal de prijs waarschijnlijk verder stijgen door een verhoging van de BPM, wat de nieuwverkoop nog meer onder druk kan zetten.
Focus op occasions en werkplaats
Autodealers proberen het verlies in nieuwverkoop te compenseren met andere activiteiten. De omzet uit tweedehands auto’s steeg flink met 11,3 procent, ondanks dat de gemiddelde verkoopprijs van occasions met 5,7 procent daalde naar 18.492 euro. Ook in de werkplaats en het magazijn werd meer omzet behaald, respectievelijk 19,3 en 21,1 procent meer dan een jaar geleden. Toch knagen stijgende loonkosten en dalende productiviteit aan het rendement in deze gebieden.
Bedrijfswagens houden cijfers op peil
Een lichtpuntje is de verkoop van bedrijfswagens. Door het afschaffen van de BPM-vrijstelling vanaf 2025 werden er in de eerste negen maanden van dit jaar al 70.700 bedrijfswagens geregistreerd, een toename van 31,5 procent. Dit geeft een tijdelijke boost aan de cijfers, maar verwacht wordt dat de vraag hierna fors zal afnemen.
Wat is de oplossing?
Om de winstgevendheid te verbeteren, zullen autodealers moeten innoveren. Meer focus op digitalisering en efficiëntie in de werkplaats kan helpen om kosten te drukken. Daarnaast moeten ze sterker concurreren met lokale garages en inzetten op het uitbreiden van de occasionverkoop. Zonder deze aanpassingen dreigen de marges volgend jaar volledig te verdampen, zeker met het oog op de aanhoudende uitdagingen in de sector.