B-rijbewijs toegestaan voor zware elektrische bestelauto’s vanaf 2025
Vanaf medio 2025 wordt het officieel mogelijk om met een B-rijbewijs zware elektrische bestelauto’s te besturen tot 4.250 kg. Deze nieuwe wetgeving speelt in op de verduurzaming van logistiek en maakt emissievrije voertuigen toegankelijker. Tegelijk worden aanvullende opleidingen verplicht gesteld om de verkeersveiligheid te waarborgen.
Goed nieuws voor ondernemers en bestuurders van elektrische bestelauto’s: vanaf juli 2025 is het toegestaan om voertuigen met een maximale massa van 4.250 kg te besturen met een B-rijbewijs, mits deze op alternatieve brandstoffen rijden, zoals elektriciteit. De nieuwe wetgeving biedt een oplossing voor de beperkingen die zware accupakketten tot nu toe oplegden aan elektrisch vervoer.
Met deze regeling wordt het eenvoudiger voor ondernemers om elektrische voertuigen in te zetten zonder verlies van laadvermogen ten opzichte van dieselvoertuigen. Vooral in stedelijke gebieden, waar strengere milieueisen gelden, kan dit bijdragen aan een duurzamere logistiek.
Veiligheid voorop
Om de verkeersveiligheid te waarborgen, is een aanvullend convenant opgesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en negen betrokken organisaties, waaronder evofenedex, RAI Vereniging en ANWB. Het convenant stelt dat bestuurders minimaal twee jaar in bezit moeten zijn van een B-rijbewijs en een aanvullende rijopleiding van vijf uur succesvol moeten afronden. Deze opleiding richt zich op het omgaan met het extra gewicht en de specifieke rij-eigenschappen van zware elektrische voertuigen.
Daarnaast voorziet de wetgeving in vrijstellingen, zoals het niet verplicht stellen van een tachograaf, mits het voertuig binnen een straal van 100 kilometer van de standplaats wordt ingezet.
Overgangsregeling tot invoering
Tot de nieuwe wetgeving in werking treedt, blijft de huidige gedoogregeling geldig. Dit betekent dat bestuurders van voertuigen geregistreerd voor oktober 2023 onder bepaalde voorwaarden kunnen blijven rijden, maar wel binnen drie maanden na invoering de verplichte aanvullende opleiding moeten afronden.
Toekomstige stappen
Met het convenant is een belangrijke stap gezet, maar verdere gesprekken met gemeenten zijn nodig om toegang tot stedelijke gebieden te garanderen voor deze voertuigen. Bart Jan Koopman, algemeen directeur van evofenedex, benadrukt het belang hiervan: “Dit convenant biedt een goede basis, maar samenwerking met gemeenten is essentieel om elektrische bestelauto’s volledig te integreren in stedelijke logistiek.”