Mercedes introduceert nieuwe technologie: automatisch rijstrook verwisselen
Mercedes-Benz breidt zijn geautomatiseerde rijmogelijkheden uit met de introductie van de 'automatische rijstrookwissel'-functie. Deze innovatie verhoogt zowel het gemak voor bestuurders als de veiligheid op Europese snelwegen.
Mercedes-Benz heeft aangekondigd een nieuwe ontwikkeling in gedeeltelijk geautomatiseerd rijden naar Europa te gaan brengen. De 'automatische rijstrookwissel'-functie (ALC) is nu beschikbaar in 33 Europese landen als onderdeel van het rijassistentiepakket plus. Deze functie is beschikbaar voor 15 modellen, waaronder de C-Klasse, E-Klasse, S-Klasse, GLC, CLE, EQE, EQS, EQS SUV en EQE SUV. Klanten kunnen deze functie zowel af fabriek als via een over-the-air update (OTA) laten installeren.
De ALC-functie wordt niet alleen aangeboden voor nieuwe modellen, maar ook voor ongeveer 200.000 voertuigen die al in Europa zijn geleverd. De OTA-updates starten gefaseerd vanaf september 2024 en zijn beschikbaar voor de huidige E-Klasse (214-serie) en de CLE Coupé en Cabriolet. Voor de C-Klasse en S-Klasse, evenals de GLC, EQE en EQS (zowel Limousine als SUV), is de update beschikbaar vanaf modeljaar 23/1. Klanten worden geïnformeerd over de beschikbaarheid in hun regio en kunnen de update starten via het MBUX-infotainmentsysteem of de Mercedes me-app.
Mercedes-Benz biedt met de ALC-functie een uitbreiding van de bestaande 40 rijassistentiesystemen. Met ALC kan een voertuig automatisch van rijstrook wisselen op geschikte snelwegen wanneer de actieve afstandsassistent DISTRONIC is ingeschakeld. Dit helpt bij het inhalen van langzamer verkeer of het volgen van de route naar de volgende afrit. De functie werd al in 2023 geïntroduceerd in Noord-Amerika en is ook beschikbaar in China.
De bediening van de 'automatische rijstrookwissel' is eenvoudig: de bestuurder stelt de gewenste snelheid in via de actieve afstandsassistent DISTRONIC, waarna de actieve stuurassistent de rijstrookwissel uitvoert. Radarsensoren en camera's houden de omgeving van het voertuig voortdurend in de gaten om veilige rijstrookwissels mogelijk te maken. De functie werkt binnen een snelheidsbereik van 80 tot 140 km/u en vereist onder andere herkenning van rijstrookmarkeringen en voldoende vrije ruimte.