Koenigsegg Jesko sloopt wereldrecord: van 0 naar 400 km/u in 18,82 seconden
De afgelopen maand kwam de Koenigsegg Jesko negatief in het nieuws toen een exemplaar onverwacht vlam vatte. Gelukkig raakte niemand gewond, maar de auto werd vrijwel volledig verwoest. Koenigsegg adviseerde daarop alle eigenaren om voorlopig niet met hun Jesko te rijden. Nu is er goed nieuws: Koenigsegg heeft de oorzaak van het probleem gevonden. Een hydraulische leiding bleek de boosdoener. Het bedrijf gaat alle Jesko's inspecteren en voorzien van een software-update die het hydraulische systeem onmiddellijk kan uitschakelen bij een lekkage.
Met de oorzaak van de brand onder controle, kan Koenigsegg zich weer richten op positieve prestaties. Afgelopen donderdag lieten ze dat zien en vestigde de Jesko een nieuw record op het vliegveld van Örebro. Het record betrof de snelste tijd van 0 naar 400 km/u en weer terug naar 0. Dit specifieke record was eerder in handen van de Koenigsegg Regera, die in 2023 de tijd van 28,81 seconden behaalde.
De Jesko Absolut verbeterde dit record met een tijd van 27,83 seconden. Dit is een indrukwekkende prestatie, zelfs als het een niche-record betreft. Daarnaast brak de Jesko ook het wereldrecord van 0 naar 400 km/u, met een tijd van 18,82 seconden. Ter vergelijking: de Jesko bereikt 400 km/u sneller dan een Dacia Spring de 100 km/u haalt.
Voor deze recordpoging werd een volledig standaard productieauto gebruikt, met uitzondering van een rolkooi en een kuipstoel. De auto was voorzien van E85-brandstof, waardoor de twinturbo V8 een vermogen van 1.600 pk leverde, in plaats van de gebruikelijke 1.280 pk. De banden waren Michelin Pilot Sport Cup 2, die ook voor consumenten beschikbaar zijn.
Het record werd gevestigd met de Jesko Absolut, die geoptimaliseerd is voor topsnelheid. Een Nederlandse Jesko zou dit record niet kunnen evenaren, omdat het een Jesko Attack is. Deze variant heeft een grote spoiler en is sneller op het circuit, maar niet qua topsnelheid. De Jesko Attack zou echter een goede kandidaat zijn voor een nieuw ronderecord op de Nürburgring, hoewel dit nog niet is geprobeerd.