De toekomst van waterstofauto’s: veelbelovend maar gecompliceerd

Nieuws 9 juli 2024 2 minuten Robbie Janssen
Waterstof
Shutterstock

Aan het begin van deze eeuw werd de waterstofauto gezien als de toekomst van milieuvriendelijk vervoer. Met grote beloften en aanzienlijke investeringen leek waterstof de oplossing voor zowel verbrandingsmotoren als elektrische voertuigen op batterijen. Toch is het anno 2023 duidelijk dat deze technologie zijn beloften niet volledig heeft waargemaakt. Wat is er misgegaan en wat is de toekomst van waterstofauto’s?

De technologie achter waterstofauto’s
Waterstof kan op twee manieren in voertuigen worden gebruikt. De eerste methode is het verbranden van waterstof in een verbrandingsmotor, vergelijkbaar met een benzine- of dieselmotor. Hoewel sommige bestaande auto's zijn omgebouwd om op deze manier op waterstof te rijden, wordt met waterstofauto’s meestal verwezen naar voertuigen die worden aangedreven door waterstofbrandstofcellen. Deze brandstofcellen splitsen waterstof in protonen en elektronen om elektriciteit te genereren. Het enige bijproduct is waterdamp, wat ze natuurlijk zeer milieuvriendelijk maakt.

Voordelen van waterstofauto’s
Waterstof heeft een hogere energiedichtheid dan batterijen, wat betekent dat voertuigen lichter zijn en langere afstanden kunnen afleggen zonder veel extra gewicht. Het bijtanken van een waterstofauto duurt bovendien slechts enkele minuten, vergelijkbaar met conventionele brandstofauto’s. Waterstof is ook het meest voorkomende element op aarde, wat de belofte van een onuitputtelijke bron suggereert.

De keerzijde van waterstof
Het grootste probleem met waterstof is dat het niet als gas in de atmosfeer voorkomt en dus geproduceerd moet worden door chemische processen zoals stoom-methaan reforming of elektrolyse. De meest gebruikte methode, stoom-methaan reforming, is goedkoop maar produceert aanzienlijke hoeveelheden koolstofdioxide, wat het milieu belast. “Groene” waterstof, geproduceerd door elektrolyse met hernieuwbare energie, is duur en energie-intensief.

Daarnaast moet waterstof worden vervoerd in hogedrukcontainers of vloeibaar worden gemaakt voor transport, wat beide energie-intensieve en dure processen zijn. De totale efficiëntie van waterstofauto’s ligt rond de 25-35%, aanzienlijk lager dan die van batterij-elektrische voertuigen.

Infrastructuurproblemen
Een groot obstakel voor waterstofauto’s is de infrastructuur. Er zijn zeer weinig waterstoftankstations, vooral buiten stedelijke gebieden. Dit maakt het gebruik van waterstofauto’s onpraktisch. In veel landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, zijn er maar een handvol tankstations. Dit gebrek aan infrastructuur ontmoedigt potentiële kopers en investeringen in de technologie.

Toekomst van waterstof
Hoewel waterstofauto’s momenteel niet concurreren met batterij-elektrische voertuigen, betekent dit niet dat waterstoftechnologie geen toekomst heeft. Waterstof wordt al op grote schaal gebruikt in de industrie en heeft potentieel voor zware transportmiddelen zoals bussen en vrachtwagens. In veel landen worden waterstofbussen al ingezet en bedrijven zoals Volvo en Hyundai ontwikkelen langeafstandsvrachtwagens op waterstof.

Waterstofauto’s mogen dan nu nog niet dominant zijn op de markt, maar de technologie heeft het potentieel om een belangrijke rol te spelen in de bredere transportindustrie. Terwijl batterij-elektrische voertuigen terrein winnen, zal waterstoftechnologie zich waarschijnlijk blijven ontwikkelen en zijn plek vinden in niches waar het unieke voordelen biedt.

Uitgelicht

Meerartikelen

linkedin
Nieuws

Help ons door ons te volgen op LinkedIn!

Beste autoliefhebber, ik ben Paul, oprichter van 24Cars. Geen nieuwsartikel dit keer, slechts een hartelijk verzoek aan jou, onze trouwe kijker en lezer van 24Cars met het verzoek om ons te gaan volgen op LinkedIn!  Mijn liefde voor mooie auto’s heb

stuur
Video's

24h Nürburging: Waarvoor dienen alle knoppen op een racestuur?

De racewereld, en met name de 24-uur races kunnen soms erg complex zijn. Diverse banden compounds, verschillende klassen, strategieën, noem het maar op. En dan nog iets wat van cruciaal belang is: het stuurwiel. Waarom zit er niet gewoon een normaal

24h
Nieuws

24h Nürburgring (Poll): wat wil jij weten over de 24h? Stem nu!

Aanstaand weekend staat één van de meest spectaculaire evenementen van het jaar op het programma: de 24-uur van de Nürburgring. Jaarlijks staat deze 24 uur durende race op het programma op het meer dan 20 kilometer lange circuit in de Eifel. Wij zijn

capri
Video's

De verboden V8: hoe deze Ford Capri Perana te snel werd voor zijn eigen klasse

Een Ford Capri zoals je hem zelden ziet: omgebouwd tot volwaardige rallyauto met een brullende V8 onder de motorkap. De Perana-variant uit Zuid-Afrika was zó succesvol dat hij na één seizoen werd uitgesloten van competitie. Een opvallende verschijnin

brembo
Nieuws

Brembo maakt van remstof verleden tijd met nieuwe remschijf

Remstof is niet alleen vervelend voor je velgen, maar ook schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Met het oog op de strengere Euro 7-normen komt remfabrikant Brembo met een slimme oplossing: Greentell.- Remstof. Je velgen zitten constant onder d

959
Nieuws

One of a kind: de Porsche 959 Speedster Cabrio

Een open Porsche 959 bestaat eigenlijk niet. Toch is er één exemplaar dat alle conventies doorbrak: een volledig met de hand gebouwde Speedster, gebaseerd op een 959 ‘Komfort’ uit 1987. Het resultaat van ruim 4.000 uur vakmanschap en liefde voor tech

M2
Nieuws

Eerste beelden van de 2026 BMW M2 CS onthuld

BMW heeft eindelijk de eerste beelden vrijgegeven van de langverwachte M2 CS. De sportieve coupé krijgt een reeks visuele en technische upgrades die hem onderscheiden van de reguliere M2. De 2026 BMW M2 CS is direct herkenbaar aan zijn agressieve nie

992
Video's

Is de 992 de beste Porsche 911 ooit gemaakt?

De Porsche 911 is sinds zijn debuut een legende. Inmiddels zijn we bij generatie acht, intern 992 genoemd. De grote vraag: blijft deze trouw aan zijn roots? We voelen de 992 Carrera 4S Cabrio aan de tand, die momenteel te koop staat bij PC Automotive

Meerartikelen

24cars
Review

Dacia Bigster verrast: ruig, ruim en bijna een rijdende tent

Met de Bigster zet Dacia een flinke stap omhoog: meer ruimte, meer luxe én een hoger prijskaartje. Toch weet het merk vast te houden aan zijn praktische en nuchtere aanpak. In deze review van 24Cars blijkt de Bigster niet alleen zuinig en gezinsvrien

A10
Nieuws

Grote verkeershinder op A10 tijdens hemelvaartweekend door werkzaamheden Zuidasdok

Weggebruikers rond Amsterdam krijgen tijdens het hemelvaartweekend te maken met forse vertragingen. Van woensdag 28 mei tot maandagochtend 2 juni zijn er grootschalige afsluitingen bij knooppunt De Nieuwe Meer en op de A10 Zuid. De extra reistijd kan

Porsche
Nieuws

Porsche stopt met benzineversies Boxster en Cayman: tijdperk eindigt dit najaar

Na jaren trouwe dienst valt dit jaar het doek voor de benzine-aangedreven Porsche 718 Boxster en Cayman. De productie stopt in oktober 2025, waarmee een hoofdstuk wordt afgesloten in de geschiedenis van Porsches sportieve instapmodellen. De opvolging

Elon
Nieuws

Elon Musk blijft voorlopig aan het roer bij Tesla: "Tenzij ik dood ben"

Ondanks dalende verkopen en politieke onrust blijft Elon Musk overtuigd van zijn leiderschap bij Tesla. Tijdens het Qatar Economic Forum liet hij weten nog zeker vijf jaar CEO te willen blijven. Zijn boodschap: Tesla staat er sterk voor – al denkt ni

F1
Nieuws

Verstappen jaagt op derde zege in Monaco: dit is het tijdschema

Na zijn overwinning in Imola is Max Verstappen dit weekend opnieuw in actie, ditmaal op het legendarische stratencircuit van Monaco. Het is de tweede race van de Europese triple header, en het belooft een spannende strijd te worden. De FIA heeft bove

Ferrari
Nieuws

Ferrari verkoopt nu zelf zijn race-erfgoed – tot in de puntjes gepresenteerd

Ferrari heeft genoeg van onduidelijke handel in race-onderdelen. De Italiaanse sportwagenbouwer pakt het voortaan zelf aan en biedt gebruikte F1-onderdelen en motoren nu rechtstreeks aan onder de noemer ‘Ferrari Collectibles’. Alles wordt kunstzinnig

Toyota
Nieuws

Toyota-baas: "Een auto zonder plezier is geen auto"

Toyota-topman Koji Sato wil af van saaie auto’s. Tijdens een persconferentie benadrukte hij dat elke Toyota leuk moet zijn om in te rijden. Daarmee zet hij de lijn van zijn voorganger Akio Toyoda voort, die ooit de strijd aankondigde tegen ‘boring ca

Laden
Nieuws

Aantal laadpalen stijgt snel, maar stroomnet en personeel remmen groei

Nederland telt inmiddels ruim 183.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat is goed nieuws voor EV-rijders, maar achter de cijfers schuilt een groeiend probleem. Netcongestie en een tekort aan monteurs dreigen de uitrol van nieuwe laadpale

Phone
Nieuws

Focusflitser nu actief: appen achter het stuur kost je 430 euro

De proefperiode is voorbij: vanaf vandaag kun je een boete krijgen als je wordt betrapt door een focusflitser. Dit nieuwe handhavingsmiddel scant bestuurders op telefoongebruik en stuurt beelden automatisch door naar het CJIB. De eerste boetes worden

A10
Nieuws

Minister Madlener hekelt snelwegfeest op A10: "Geen plek voor festiviteiten"

De gemeente Amsterdam sluit op 21 juni een groot deel van de A10 af voor een feest ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad. Minister van Infrastructuur Barry Madlener noemt het “onhandig” en “niet de bedoeling” dat snelwegen worden gebruikt voo

Volkswagen
Nieuws

Volkswagen stapt af van ID-namen: elektrische modellen krijgen weer échte namen

Weg met ID.3, ID.4 en ID.Buzz? Volkswagen wil af van de abstracte cijferreeksen voor zijn elektrische modellen. Binnenkort keren echte modelnamen terug, zo bevestigen topmannen van het merk in gesprek met Duitse media. Geen ID-codes meer, maar herken

Viper
Nieuws

Unieke Shelby-Viper haalt bijna 2 ton op veiling: zeldzaamheid loont

Slechts negentien exemplaren werden ervan gebouwd, en maar twee in deze kleurstelling. Een blauwe Shelby Dodge Viper met witte strepen is onlangs geveild voor bijna 200.000 dollar. Daarmee behoort hij tot de duurste Vipers ooit verkocht — en dat is v