Volkswagen Golf: binnenkort volledig elektrisch, maar de huidige verbrandingsmotor blijft
Volkswagen staat aan de vooravond van een grote transitie naar elektrische voertuigen, maar dat betekent niet dat de iconische Golf met verbrandingsmotor snel zal verdwijnen. Terwijl het merk zich voorbereidt op een volledig elektrische Golf tegen het einde van dit decennium, blijft de huidige generatie Golf, de Mk8, nog even in productie.
Volkswagen heeft grootse plannen om de volgende generatie Golf volledig elektrisch te maken. Dit moet tegen het einde van dit decennium gerealiseerd zijn. De verschuiving naar elektrische aandrijving is een logische stap in de wereldwijde trend naar duurzaamheid en emissiereductie. Toch betekent dit niet het einde van de Golf met verbrandingsmotor.
De huidige Golf Mk8, gebaseerd op het MQB-platform, wordt beschouwd als een hoogtepunt van technische perfectie, ook wel "MQB-perfectie" genoemd. Dit platform biedt de flexibiliteit om de auto aan te passen aan toekomstige veiligheidsen emissienormen. Hierdoor kan de Golf Mk8 mogelijk tot 2035 in productie blijven, afhankelijk van de regelgeving en de kosten om aan nieuwe eisen te voldoen.
Het is niet ongebruikelijk dat een Golf-model een lange levensduur heeft. De Golf Mk1, die in 1974 werd gelanceerd, werd in de jaren 80 opgevolgd door de Mk2. Toch bleef Volkswagen de Mk1-basismodel, de Citi Golf, produceren tot 2009, wat resulteerde in een indrukwekkende productierun van 25 jaar. Dit historische precedent suggereert dat de huidige Golf Mk8 ook een lange levensduur kan hebben.
Hoewel de Golf Mk8 al enkele jaren op de markt is, betekent dit niet dat het model stil blijft staan. Volkswagen heeft de mogelijkheid om de auto te blijven updaten en te verbeteren om aan toekomstige eisen te voldoen. Dit omvat zowel software als hardware-updates, waardoor de Golf relevant blijft in een snel veranderende automarkt.